RTV Teorija i praksa

zato mogu biti uspešni transporteri iskliučivo vanmuzičldh sadržaja. Tako audio-efekti postaju u rok muzici u izvesnom smislu posrednici koji imaju nameru da na relaciji IZVOĐAČ SLUŠALAC, sa direktnim dejstvom šoka na čulo sluha, izvrše transmisiju određenih stanja. 7. U veoma brojnoj porodici audio-efekata rok muzike mogu se kao.najmarkantniji navesti bar neM od njih. Tako se u aktu vokalnog izvođenja ispoljavaju: neprirodna artikulacija glasa; stvaranje posebne boje glasa sa dodatim prizvucima; forsiranje preterano jake dinamike sa izobličenim vikanjem, prodornim kricima, grčevitim dranjem. U instrumentalnoj strukturi rok muzike audio-efekti ostvaruju se elektronsMm instrumentima i aparatima. Zvuci svih muzičMh instrumenata (uključujuči i udaraljke) modifikuju se kroz elektroniku aparature u bezbrojne kombinacije zvučnih boja po slobodnom izboru bujne mašte izvođača. Elektronika ima još i tu moć da dinamičM multiplicira celokupnu zvučnu masu u stepenu koji prevazilazi sve dotadašnje granice. Neosporno da su to posebne i vrlo specifične zvučne impresije koje übedljivo i atraktivno deluj.u na slušaoce. Ako se svi audio-efekti rok muzike sagledaju kao celina onda se jasno opažaju tendencije da se sa audio-efektima u rok muzici želi da ostvari potpuna agresija na opažajnost čula sluha kako bi se (sa enormnom snagom zvučne mase) dovela percepcija u hipnotično stanje potpune predanosti slušalaca euforiji. 8. VIDEO-EFEKTI su neizbežni atributi estradnog izvođenja rok muzike. Tu na prvo mesto dolazi impresivnost ambijenta u kojem se svira, najčešče to su velike hale ili otvoreni prostori. Podijum se scenografsM napadno oprema - več prema stilu i sadržaju muzike. Interpretatori su izgledom i kostimima obavezno prilagođeni porukama celog programa. Izvođenje prate raskošni svetlosni efekti u raznim kombinacijama veoma bujne maštovitosti, a prema potrebi na sceni se povremeno pridodaju i dimne erupcije pirotehničMh sredstava. Tokom izvođenja celog programa svi su izvođači u stalnom pokretu, ponekad sa nekontrolisanim ponašanjem, a sve je to unapred

194