RTV Teorija i praksa

pojedinim zemljama postoje stručne i naučne institucije koje se isključivo bave istraživanjem motiva potrošača i njihovog ponašanja. Otvarani su mnogobrojni centri „društvenih istraživanja”, specijalni „komiteti za istraživanje motiva” i druge institucije sa stručnim publikacijama koje se bave „dubinskim istraživanjem”. O otvorenoj manipulaciji ove institucije ne govore jer se eksponiraju, kao što'to eksplicitno ističe Američko psihološko udruženje, u funkciji „poštovanja dostojanstva i integriteta Ijudske individue”. 31 Aspiracije prema ovim disciplinama potiču još iz „perioda” početaka „naučne organizacije rada”, kao svojevrsne metode eksploatacije radne snage. Direktno ovisne o finansiranju koje diktira kapital ove discipline interesuje ne samo način eksploatacije radne snage u procesu proizvodnje nego i u domenu potrošnje. Uspomoć nauke trebalo je eksploataciju radnog vremena proširiti na eksploataciju „slobodnog vremena”, a u ovom procesu istraživanja posebnu ulogu su zadobile i ekonomija te demografija. Reklamno iskorištavanje nauke i naučnih podataka nije se zadovoljavalo več postojećim fondom saznanja nego je i podsticalo nova naučna ispitivanja. Determinirana zahtjevima kapitala ova istraživanja su uperena direktno protiv čovjeka. Istraživanja motiva i ponašanja ijudi imala su za cilj ne zadovoljavanje čovjekovih potreba nego objašnjavanje mehanizama koji utiču na potrošačku „odluku”. Društveni životpočinje da liči na „specijalno obrazovanje” za kupovanje. Buduče zanimanje djece jeste da budu „kvalifikovani kupci” Risman (Riesman). Naravno, uz kupovinu određenih upotrebnih vrijednosti Ijudi kupuju i odgovarajuću indoktrinaciju. Kada govori o uticajima reklamnog übjeđivanja i dubinskog manipulisanja Pakard postavlja seriju pitanja koja implicite daju i svoje odgovore. Navedimo ih: • Kakav je moral prakse da se domačice podstiču da budu neracionalne i impulsivne u kupovanju hrane za porodicu? ® Da li je moralno iskoriščavati skrivene slabosti i nedostatke - kao što su naše zabrinutosti, agresivna osećanja, strah od nekonformizma, i infantilni zaostaci - da bi se prodali proizvodi? Posebno, kakva je etika privrednika koji planiraju reklamne kampanje bazirane na korišćenju slabosti koje su kod nas otkrivene? • Da li je moralno manipulisati malom decom pre nego dođu u doba kada su zakonski odgovorna za svoje akcije?

31 Cit prema: V.Pakard, Ibid., s, 207

153