RTV Teorija i praksa

Razlog što se Amerikanci ne pretplaćuju na komercijalnu televiziju je jednostavan: bombardovani su reklamama i „važnim porukama”, kojima se prekidaju programi svakih 4-5 minuta. Kompanije koje putem televizije oglašavaju svoje proizvode u potpunosti pokrivaju troškove poslovanja TV stanica. I na pojedinim kanalima kablovske televizije ima reklama, ali one su ređe, pošto su pretplatnici delimični sponzori. Međutim, nekoliko premijernih kanala na kablovskoj televiziji uopšte ne prekida programe reklamama, ali takvi kanali su u potpunosti potpomagani od strane pretplatnika. KADA I ZAŠTO JE NASTALA KABLOVSKA TELEVIŽIJA O samoj pojavi kablovske televizije postoji nekoliko teorija, ali preovlađuje ona koja tvrdi da je prva kablovska stanica rođena 1949. godine u malom gradiću Mahanoj, u državi Pensilvaniji. Nastala je neposredno posle pojave komercijalne televizije u Americi i to zbog slabog ili nikakvog prijema TV signala emitovanih iz tri Filadelfijske TV stanice udaljene od gradiča oko 70 milja. Pošto je Mahanoj okružen visokim planinama, TV signali nisu mogli da stižu do prijemnika. Obične antene nisu mnogo pomagale poboljšanju slike, ali se Robert Tartlon, vlasnik radnje za prodaju radio i TV prijemnika dosetio kako da reši problem svojih sugrađana (a i svoj, jer mu je poslovanje išlo slabo, pa je morao da nađe način da poveća prodaju televizora). Tartlon je sagradio specijalnu antenu sa pojačalom i postavio je na vrh planine. Televizijski signali emitovani iz Filadelfije sprovođeni su kroz antenu, pojačani, a zatim putem mreže kablova razneseni do ulica i kuća. Svako ko je želeo da poboljša prijem na svom ekranu mogao je da se priključi kablovskom sistemu, uz određenu doplatu. Kablovska televizija je übrzo počela da se širi i u ostale krajeve zemlje u kojima je prijem bio neadekvatan, ali ne samo u izolovanim planinskim krajevima, već i u gradovima u kojima su visoke zgrade sprečavale prijem TV signala; kasnije su pioniri kablovske televizije odlučili da dodaju nove kanale i programe da bi privukli i one gledaoce čiji televizori imaju dobar prijem. Jedni su kreirali kanal sa lokalnim vestima, vremenskim izveštajima, sportskim utakmicama. Drugi su primetili da, ukoliko toranj sa antenama postave dovoljno visoko, mogu da privuku signale TV stanica iz mnogih udaljenih mesta, što je gledaocima pružalo mogućnost još boljeg izbora. Današnje kablovske kompanije primaju signale od komercijalnih i lokalnih TV stanica, plus programe specijalno proizvedene

24