RTV Teorija i praksa

kratkotrajni kao estetske tvorevine, ove predstave svakako mogu da sadrže i usađuju neke vrednosti”. 4 Mada reklama u našim televizijskim programima zauzima izuzetno skromno mesto, kao ilustraciju pravca razmišljanja nekih teoretičara zemalja u kojima se TV reklama proteže na znatnu minutažu programa i pleni pažnju gledalaca, nije suvišno navesti njihovo gledište da reklame i njihova transnacionalizacija ne utiču samo na funkcije masovnih medija nego i na celokupni ideološki i politički život, upravo zbog njihovog značaja za mogučnosti i puteve razvitka.” 5 Ukupno delovanje radio i televizijskog programa moguče je i potrebno istražiti u nekoliko faza koje imaju i svoj redosled koji, razvrstan po složenosti istraživačkih metoda i primenjene aparature, izgleda ovako; • utvrđivanje broja slušalaca i broja gledalaca radio i televizijskih emisija, • stepen zadovoljstva publike tim emisijama; • socio-obrazovna, starosna i polna struktura slušalaca i gledalaca. U drugu fazu mogla bi se uvrstiti istraživanja kojima bi bio cilj da analiziraju sadržaje pre svega govornih i govorno-muzičkih programa, ne zanemarujući ni umetničko-estetske komponente. Treča faza, mada uslovno navedena kao treča, verovatno je i najsloženija s gledišta istraživačkog postupka, ali zato izuzetno značajna. Istraživanja koja bi se bavila efektima radio i televizijskih emisija i programa u celini zaokružila bi sliku o celini delovanja najraširenijih medija u Jugoslaviji čije poruke dopiru i do onih

4 „Marksizam u svetu”, br. 11-12, Beograd, 1981.

5 R. Roncagliolo, N. Janus, Advertising, Mass Media and Dependency, Development Dialogue, Uppsala, br. 1, 1979.

47