RTV Teorija i praksa

trećom i četvrtom generacijom kompjutera. U poglavlju „Како radi kompjuter” autori analogijom objašnjavaju njegovo funkcionisanje. „Unošenje i povlačenje podataka” govori o čitačima kartica, štampačima, bušačima kartica, terminalnim i drugim uređajima koji obavljaju ove poslove. U poglavlju „Obrada podataka” objašnjeno je šta se dešava u kompjuteru i dafi su njegovi osnovni delovi. Kako je za razumevanje celokupnog procesa potrebno poznavati jezik koji se koristi u kompjuteru, poglavlje počinje kratkim osvrtom na binami sistem brojeva. Zatim se govori o kompjuterskim sistemima. S obzirom da kompjuteri rade sve brže, postavlja se pitanje kako iskoristiti tu neshvatljivo veliku brzinu. U vezi s tim razmatraju se: multiprogramiranje, istovremeno korišćenje (time-sharing) i operativni sistemi. U desetom poglavlju raspravlja se o magnetnoj traci kao glavnom mediju za beleženje podataka i o medijima koji je postepeno zamenjuju. Poglavlje nazvano „Оп lajn u realno vreme” bavi se direktnim pristupom podacima, što je mogučno uglavnom ргеко magnetnih diskova i doboša. U glavi „Distribuirana obrada podataka” postavlja se pitanje (i daje odgovor) kako postići komuniciranje među kompjuterima pomoču komunikacijskih linija. Sledeča glava proučava mogučnosti kompjutera za naučnoistraživački rad u egzaktnim i humanističkim naukama. Četrnaesto poglavlje govori o specijalizovanim kompjuterima koji obavljaju samo jednu funkciju - to su kompjuteri koji brinu o bolesnicima na intenzivnoj nezi, industrijski roboti i „bistri automobili” (smart cars) gde kompjuteri pale automobilske motore, mere i kontrolišu brzinu, regulišu i kontrolišu potrošnju goriva, i sl. Lični kompjuteri opisani su u petnaestoj glavi. Njihova primena je mnogostruka: elektronske igre, programirano učenje i preslišavanje (computer aided instruction), uređivač reči. U šesnaestoj glavi razmatra se problem zaposlenosti i kompjuterizacije. Autori gledaju na ovaj problem optimistički. Po njima neče doči do nezaposlenosti jer se stvaraju nova radna mesta. Neki zaposleni če morati samo da se prekvalifikuju.

207