RTV Teorija i praksa

је а da mu se ništa ne dogodi. Odgajano bez preterane strašljivosti roditelja slepo rođeno dete če uz pomoć zvuka sa radija koji dolazi sa jednog mesta, sticati osnovne pojmove o orijentaciji u prostoru svoga doma. S obzirom da se uglavnom igra u kući, slepo dete provodi mnogo vremena uz radio. Kako je intelektualno zdravo, zapamtiče reči pojedinih pesama. Sluhom obdareno slepo dete će lako upamtiti i melodije. Kada slučajno zapeva neku od pesama, roditeljima če srce zaigrati jer će tada shvatiti da njihovo dete živi život. To će im u isto vreme biti znak da sa detetom više rade. Dakle, radio se pojavljuje u ulozi prvog učitelja slepog deteta i demonstratora njegovih sposobnosti. Putem radija kod slepih se mogu razvijati interesovanja za mnoge stvari: strane jezike, umetnost, književnost, glumu, imitaciju i sl. Kako se na radiju uvek trude da govore čistim, književnim jezikom njegova uloga je nespoma u razvoju verbalnog faktora kod slepih i njihove jezičke kulture, ako ih vaspitači i roditelji usmere i naviknu na slušanje radija. U vezi sa muzikom, neophodno je ukazati na razvoj pojmova o ritmu, pošto se na tom pojmu zasniva brzo kretanje slepih po stepenicama, kao i kretanje uopšte. Večina slepe dece u našoj zemlji se još uvek školuje u specijalnim ustanovama. U zavičaje odlaze o državnim praznicima i na školski raspust. Njihovo dugo odsustvo od kuča im ne omogućava da se integrišu u društvo vršnjaka iz ulice, bloka, zgrade, susedstva. Pošto se malo njih samostalno kreće po gradu, najčešće ostaju kod kuća. Ne preostaje im ništa drugo nego da se sami pobrinu za razonodu. U tome radio svakako igra jednu od glavnih uloga. Pošto je programska shema utvrđena dnevnim rasporedom, primoraće ih da svaki novi dan brižljivo planiraju kako bi se našlo mesta za slušanje omiljenih emisija sa radija i televizije.-Tako će se kod slepih razviti osečaj vremena i svest o njegovom proticanju; stvoriče se osećaj odgovornosti prema dnevnom rasporedu utvrđenom za određeni dan, U vezi s tim želeli bismo da ukažemo na jednu napuštenu, ali za slepe korisnu praksu. Većina radio-stanica u našoj zemlji napustila je praksu objavljivanja programa na

47