RTV Teorija i praksa

Branislava Džunov

OVE GODINE U MONTE KARLU

Saznanje da festival u Monte Karlu beleži četvrt veka kontinuiranog postojanja tretirano je kao relevantna odrednica s kojom se manipulisalo u meri u kojoj je bilo neophodno smotru učiniti reprezentativno-dugovečnom, a da to u organizatorskom pogledu ne provocira nikakve rasipničke poteze ili rashode koji bi obeležavanje jubileja pretvorili u skupo, beskorisno zadovoljstvo. Istovremeno, iz bogate festivalske istorije čije su prve stranice upisane krajem 1960. i početkom 1961. godine, kada se pokretanje festivala u minijatumoj kneževini Monako nametnulo kao turistički izazov ali i kao preka potreba da se kroz maleni prozor vime u svet sužen na brojku od 39 zemalja koje su tada imale televiziju, probrani su oni događaji koji, uz tradiciju i reputaciju koju je sebi stvarala „Zlatna nifrna” (statueta Fransoa Žozefa Boazija, čiji se original čuva u Luvru) kao glavno festivalsko priznanje - kroz interesovanje publike, audiovizuelni razvoj i ekonomski aspekt širenja televizije, na pomalo neobičan, separatan način osvetljavaju protekle dve i po decenije. Sadašnje festivalske kategorije, najstarija i najuglednija dramska i program kratkih vesti, emisija magazinskog tipa i reportaža utvrđen je 1976. godine. Pre toga, domačini su u više mahova menjali, duhu vremena i razvoju televizije prilagođavali propozicije, pa je, između ostalog, zabeležen i pokušaj otvaranja konkursa emisija za decu, sa uvođenjem specijalnog žirija sastavljenog od najmlađe publike. Kad je usledila specijalizovana podela po takmičarskim oblastima među evropskim festivalima, Monte Karlo se odrekao ove kategorije, mada je imala izuzetan uspeh i publicitet. Kao značajna pominje se i godina prvog TV prenosa u boji, 1965, organizovanog pod festivalskim okriljem. Godine 1984, između Monaka

219

DOGAĐAP