RTV Teorija i praksa
PROGRAMSKI ZNACAJ Nesumnjiv im je programski značaj a kod živih programa to se primećuje i kod „stvarnih tema i događaja“, ali i kod onih koji se ~događaju“ u samom studiju - što je izvedena kategorija događaja. Redakcije iskazuju svoju ocenu njihovog značaja, odvajajući za ove prcgrame ..elitrcs vrem*“ Mogu se nsći na fcrogramu u sv'un danima, svim programskim segmentima i veoma različitim intervalima prepokrivaju ceo program. Kontakt-programi su podstakli uvođenje novih formata emisija koji podrazumevaju (a) čitave blokove, npr. četiri časa, i (b) ne retko i tzv. otvoreni kraj (iscrpljivanje teme a ne vremena). Proširen je zahvat tema i problema koji se na radiju i TV daju kroz kontakt-programe (ođ informativnih do dečijih, od muzičkih do zabavno-takmičarskih, od emisija-tribina do emisija-portreta...) Doskora se u sličnim emisijama prevashodno brinulo o obradi PROBLEMA, a odskora se (ispravno) težište, delom ili čak i u celini, prenosi i na karakterizaciju LIČNOSTI (učesnika). Dokumentarna vrednost radio i televizijskog programa raste i ria ovaj način. EKONOMSKI I PROIZVODNI ASPEKT Može se reći da su ovi programi uglavnom JEFTINIJI od mnogih drugih (što delom proističe već iz činjenice da se brže ostvaruju, oslobađajući i vreme i proizvodne kapacitete za druge emisije i snimanja. No, oni uvode i nove vrste teškoća najviše zbog oštrih zahteva visoke profesionalnosti u ORGANIZACIJI (pripreme, izvođenja i emitovanja). Ove prednosti i nedostatke treba dovesti u ravnotežu koja je poremećena naghm širenjem živih kontakt-programa. KONTAKT ILI PRIVID NA TELEVIZIJI Prolazeći od užeg određenja kontakt-programa a uvodeći još dva merila: (a) smeštaj elektronskog oka (kamere) i (b) smeštaj učesnika, dolazimo do uprošćene kategorizacije ovih programa. (a) NEPOSREDOVANO UČEŠČE se može protegnuti na dva tipa situacija - jedne su PRIRODNE (ispoljavanje radnji i stavova u uobičajenoj životnoj sredini), a druge STUDIJSKE (dakle, donekle ~laboratorijske“, artificijelne). U oba slučaja odigravanja su Ш spontana ih Konstruisana- u dobrom ili lošem smislu. Ovakvo učešće, pogotovo u prirodnim situacijama, ređe se sreće na televiziji. teže se postiže a može biti i skuplje od drugih oblika. Elektronsko oko stoji
9