RTV Teorija i praksa

inđividualnu teritoriju čoveka, koja ima oblik svojevrsnog jajeta ili čahure u čijoj se unutrašnjosti. bliže jednoj strani, nalazi on sam. Dimenzije takve čahure zavise ne samo od naših karakteroloških osobina, već i od nacionalno-etničkih kontakata. Flegmatičnost i ćutljivost Skandinavaca nisu manj.e očigledne jednom južnjaku, nego što su njima njegova brbljivost i ekspanzivnost. Amerikancu se čini da Arapi prilaze isuviše blizu kada razgovaraju, a Englez to isto govori o Amerikancima koji, po njegovom mišljenju, obožavaju da razgovaraju potpuno se približivši, iako bi se njihove reči mogle čuti na milju. U suštini, oba delegata koji su skrenuli pažnju E. Hola bila su u istoj meri zainteresovana za razgovor. Upravo se zato južnjaku i učinilo čudnim ponašanje Skandinavca koji se, uznemiren, udaljavao od njega i na taj način kao da se udaljavao od teme razgovora, dok je istovremeno ovog poslednjeg zbunjivala neceremonijalnost partnera koji je pokušavao da vodi poslovni razgovor na neodgovarajućoj distanci familijarnosti. Obojica, „plešući”, kretali su se niz hodnik dok nisu udarili o zid, a posle toga su pošli u suprotnom smeru ne primećujući koliko je komično ono što se događa. A razlog za ovak.vu „plovidbu” je neslaganje „uobičajenih” šablona uzajamnog ophođenja, disharmonija „ličnih prostora”. Za Amerikanca je odbijanje čoveka, koji se nalazi s njim u istoj prostoriji, da podrži razgovor, izraz neprijateljstva. Dok za Engleza, u takvoj situaciji, sam pokušaj nepoznatog čoveka da povede razgovor izgleda neceremonijalan. Kada Amerikanac želi da bude sam, on odlazi u sobu zatvorivši za sobom vrata. Englez to ne mora da čini: on je odvojen od okoline unutrašnjim barijerama s kojima svi moraju da računaju. U tradicionalnim britanskim klubovima Ijudi mogu godinama da sede u susednim foteljama, a da ne progovore nijednu reč zato što nisu bili jedan drugom predstavljeni. Prema shvatanjima Amerikanca čovek na pragu je još van sobe, a s tačke gledišta Nemca - već je unutra. Sa kršenjem psihološkog suvereniteta svakodnevno se susrećemo u svakodnevnoj praksp na primer, u

114