RTV Teorija i praksa
za te priredbe postoji određeno interesovanje slušalaca, pa je Radioteka u etnoteatru, kako je nazvana ova radio-tribina, uspela da okupi redovne posetioce. Tako je bilo i na samom kraju druge sezone 3 kada se reprodukovao snimak Sikstine, radiofonskog dela Berislava Kosiera, koje je na prošlogodišnjem konkursu Radio-Beograda za radio-dramu osvojilo prvu nagradu. Reprodukcija Kosierove Sikstine protekla je na več uobičajen način. Okupljeni slušaoci sa pažnjom su propratili izvođenje dela, tim рге što je ono tematski aktuelno ali i radiofonski atraktivno Naime, Sikstina je delo u kojera autor raspravlja o nekim pitanjima i pojavama karakterističnim za кгај ovog veka. Sikstina, naime, nije ništa drugo do niz od šest - kako sam autor kaže - zvučnih fresaka, od kojih svaka tretira različite životne fenomene. Ako je prva freska bila odraz onog tipičnog raspoloženja iskazanog rečenicom Dobro je, samo da пе bude gore!, druga je raspravljala o pitanju Ko si, što si, što imaš?; treća i četvrta su govorile o Ijubavi, odnosno mržnji, a peta - o milosrđu, lažnom i onom pravom, da bi sve bilo uokvireno neizvesnošću, u duhu one Doći če sudnji dan. Svaka od tih zvučnih fresaka zasnovana je na dijaloškim sekvencama koje su propraćene muzikom i elektronskim efektima. Ljudski glasovi čuju se u vidu kratkih, jezgrovitih pitanja, odgovora, uzvika i opažanja i sročeni su i povezani na principima tzv. minutne dramaturgije. Sve je tu rečeno onako, ~u prolazu", ali samo na izgled uzročno nepovezano; tu su mnoge prijatne i neprijatne istine o životu u ovom našem pretežno užurbanom vremenu koje ne dozvoljava opuštanje i prouzrokuje otuđenost. Za nekih pedesetak minuta, u jednom dinamičnom radiofonskom toku, slušaoci su mogli osetiti lepote ali i gorčinu te užurbanosti i trke, komiku ali i tragiku postojanja, kao i svu neizvesnost budućnosti. U tome Sto uočava i uspeva da specifično radiofonski projicira neke od najkarakterističnijih životnih pojava savremenog sveta i jeste uspeh Berislava Kosiera. Zato Sikstina nagoni slušaoce na razmišljanje o smislu i perspektivama opšte egzistencije. U inventivnoj režiji Nade Bjelogrlić ekipa od tridesetak glumaca realizovala je Kosierovu Sikstinu na način koji je
3 28. IV 1987.
39