RTV Teorija i praksa

Jurij Zandberg

REDITELJ - DRAMATURG

„Reditelj na televiziji je pre svega dramaturg!” - često je ponavljao Jermakov 1 . Ova teza mi je izgledala iskonstruisana kada se odnosila na reditelja direktnih emisija. Kako ja mogu da budem dramaturg ako samo prikazujem fudbal? Sada mi sve češče oada na pamet to da je „frekvencija obaveza” rediteljskog stvaralaštva na televiziji dobila pravo ime. Još pre deset-petnaest godina u slučajevima kada su emisiju nazivali „direktnom” nije bilo sumnje da se radilo o trenutnoj interpretaciji događaja koji se zaista zbivao u trenutku prikazivanja. Televizija je doslovce bila direktna. Dokumentarnost, istovremenost, improvizacija - tako je VI. Sapak imenovao ~tri osobine” televizijske teorije. Dokumentarnost - zato što je događaj realan; istovremenost - jer se faktički događa pred zadivljenim čovekom koji se javlja u neobičnoj ulozi televizijskog gledaoca; najzad, improvizacija se javlja kao rezultat prve dve okolnosti. Ali ova merila nisu dugo trajala. Ма koliko to bilo paradoksalno, za to je kriv razvoj tehnike. Svi začetnici televizije su želeli da u njoj što рге otkriju umetničke osobine. Stvaralački principi

! Ivan I jodorovič Jermakov - pionir Lenjingradske televizije: reditelj, dramaturg i istraživač specifićnosti jezika televizije ( napomena R. L.)

125

RTV ESTETIKA