RTV Teorija i praksa

već i njegove skrivene mogučnosti samostalnog izražavanja pred kamerom. Jedanput sarn morao da pravim emisiju o trojici dobitnika premije Lenjinskog komsomola. U toku prethodnih susreta autora emisije sa junacima bio je određen redosled i karakter pitanja koja bi najbolje i potpuno mogla da prikažu mlade laureate. Jedan od njih - kandidat hemije, čiji je pronalazak u vreme naše pres-konferencije več počeo da se koristi u industriji ostavljao je veoma prijatan utisak. Bio je slobodan, nežan, sa smislom za humor, njegovi odgovori nisu bili formalni, ali kada su se pitanja odnosila na njegov rad bio je neumoljivo vešt, određen. Prema našem mišljenju njegova ličnost bi trebalo da bude u centru organizovanog događaja. Ali nije bilo suđeno da se to i ostvari: za vreme pres-konferencije on je bio uzdržan, oficijelan, o radu je govorio suvoparno i formalno. Njegova dva druga su ga nadmašila svojim prirodnim držanjem, ostavili su prijazniji utisak. Posle emisije mladi kandidat je telefonirao u našu redakciju i upitao zašto mu nismo rekli da treba da igra sebe. Za vreme telefonskog razgovora shvatio sam svoju grešku: kada smo se upoznali isuviše smo mnogo govorili o liku mladog savremenog naučnika, o tome kakve kvalitete on mora da ima. U emisiji on je i odigrao ulogu takvog mladog naučnika kako ju je on shvatio, a nije „prikazao” sebe. Savremeni mladi naučnik je igrao pred kamerom savremenog mladog naučnika, to jest on je pokušao da prenese sebe iz običnog života, iz neobičnih složenih okolnosti, u život glumca. Ovo „prikazivanje sebe” ne treba da naruši realnost i istinu događaja koji se izlaže; ono ima malo zajedničkog sa življenjem glumca u datim okolnostima. Ovde se i vidi nov delokrug rada televizijske režije. Zadatak se ne sastoji u tome da razotkrije likove junaka u određenim okolnostima, već da pronađe same okolnosti u kojima će najjasnije i najslobodnije doći do samootkrivanja konkretnog karaktera. Interesantna profesionalna zapažanja u vezi sa razmatranim pitanjem mogu se nači u rediteljskom dnevniku Маје Merkel. Ona govori o periodu pripreme i snimanja dokumentarnog filma o ansamblu I.

130