RTV Teorija i praksa
Svako stvaralačko delo jeste koncentrisana slika života. Međutim, pri percepiranju dela svakog drugog žanra mi imamo osećaj posredovanosti: direktan izvor delovanja je delo, ne sirov, prirodan život. Delo posreduje snage prvobitnog života. Pri percepiranju televizijskog dela čini nam se da se neposredno, licem u lice suočavamo s prvobitnom stvarnošču. Čini nam se da između nas i sveta ne postoji nikakvo televizijsko delo, na način na koji postoje pozorišna predstava, roman ili slika. Ekran nam liči samo na uređaj koji ne samo što obezbeđuje kontakt sa spoljnim svetom, več ga neposredno, nekakvim čudesnim procesom i olakšava, prečiščuje i izoštrava. U pitanju je, naravno, samo utisak. Televizijski proces nije samo proces prenosa tragova spoljnjeg na različita mesta, več je, istovremeno, i kreativan proces. Značajno je što deluje kao jednostavno ali dosledno približavanje, i što je taj utisak konstantan, veoma intenzivan i da u giedaocima nastaje uvek iznova, i onda kad je trenutno difuziran, ili direktno izbačen iz njihove svesti. Ovaj utisak neposrednog kontakta gledaoca sa prvobitnom stvarnošču, ma koliko bio varljiv, daje televizijskoj percepciji neverovatnu privlačnost. On je njen stalni sastavni deo i sredstvo uzbudljivog uticaja televizije na gledaoca. Stoga ne sme da se prigušuje ni zanemaruje, več ga, naprotiv, treba pažljivo i umno pojačavati i usmeravati. Ovu najdirektniju prisutnost prati, pri percepiranju televizije, osećanje posebne vrste prisutnosti. Osečanje prisutnosti nastaje prilikom posmatranja svakog umetničkog dela; kad čitamo roman imamo utisak da upravo sada živimo sa njegovim likovima, Slično se osećamo kad pratimo pozorišnu ili filmsku predstavu, No, televizijska je prisutnost drugačija: ona je potpuna prisutnost, paralelnost, simultanitet. Pojave na ekranu gledalac percepira kao da se upravo sada rađaju pred njim, kao da je njihovo vreme identično njegovom, kao da Ijudi na ekranu stare jednovremeno s njim. Televizijsko delo svakim svojim trenutkom naglašava prisutnost, sadašnjost, ono tajanstveno sada u kojem se prošlo menja u buduće, u kojem se prošlo uništava u
61