RTV Teorija i praksa

snažne volje koje su se energično i hrabro suprotstavile različitim životnim pedaćama. Takve su Marija u TV noveli Lampiaon i Marija Bonita, Malu, robinja Izaura i mama Viktorija u istoimenim serijama i Andrea u Anderinih sto dana. Za razliku od ovih serija glavni protagonist Lude Ijuhavi je ambiciozan siromašan mladić koji se probija ka vrhu društvene lestvice motivisan velikom Ijubavlju prema bogatoj i lepoj Patriciji, Dakle, ipak heroina, samo ovog puta negativna. Kako su različiti ciljevei za koje se junakinje ovih serija bore 10 i kako one pripadaju različitim socijalnim slojevima,- 11 jedina spona između njih je energičnost, snažna volja i izrazito aktivan prilaz životu. Time se učvršćuje predstava kod jugoslovenske TV publike o mitu iberijske heroine. Mit o ženi koja ima jasno određen cilj u životu i koja je spremna da se žestoko bori za njegovo ostvarenje hvatajući se u koštac sa svim preprekama. 'Njihova hrabrost leži u nemirenju sa datim okolnostima, odupiranju stihiji svake vrste i nastojanju da život prilagode sopstvenim htenjima. Glavna osobina tih žena je da nastoje da upravljaju svojim životima (a često i životima drugih). JUGOSLOVENSKO TV GLEDALIŠTE I LIKIBERUSKE HEROINE Struktura jugoslovenskog gledališta koje prati TV serije uopšte, pa i brazilske, veoma je pogodna za prihvatanje ovog mita. Kako TV novele gledaju prvenstveno žene, i to one sa nižim i srednjim obrazovanjem, i kako je ta

10 Osnovni cilj Marije Bonite je borba za njeno shvatanje pravde. Malu stremi ka sopstvenoj emancipaciji u društvu. Robinja Izaura teži oslobodenju od ropstva, a Andrea životu sa voljenim čovekom. Mama Viktorija se bori za održanje svoje porodice i njene ekonomske modi. Sa istom strasnom vernošću sa kojom se sve junakinje pomenutih TV serija odnose prema svome cilju, odnosi se i negativna heroina Patricija. Ona teži svojoj viziji života veoma pređano, samo što je ta vizija ispunjena mnogim zabludama i predrasudama.

11 Marija Bonita pripada marginalnom društvenom sloju razbojnika, Malu relalivno dobro slojećem srednjem sloju, robinja Izaura najnižem mogućem društvenom sloju, robovima. Anđrea, Patricija i mama Viktorija pripadaju različitlm delovima gornjeg društvenog sloja.

120