RTV Teorija i praksa

dramskog totaliteta i spektakla koji opaja sva čula zbog čega je televizija danas najupečatljiviji masovni medij. Sedmo poglavlje je posvećeno analizi odnosa između filma i televizije. To je odnos tzv. srednjeg i malog ekrana i s tim u vezi autor ispravno uočava glavne izražajne karakteristike jednog i drugog medija. U osmom poglavlju se tretiraju odnosi pozorišta i televizije, a u devetom .nastava i televizija". Fenomenu tzv. teleobrazovanja autor s pravom obraća poscbnu pažnju, jer se televizija na području edukacije iskazala kao mnogo jači medij od institucionaliziranih oblika stare škole. Posebno televizija odložnog releja (video-kasete) omogućuje neslućene mogućnosti individualizacije obrazovanja, što će sadašnju školu preobraziti da radi po mjeri učesnika a ne po sadašnjoj mjeri tzv. uprosječenih, statističkih imaginarnih učenika. Kad je riječ o odnosu poezije i televizije (descto poglavlje) autor je skeptičan i tvrdi da „како se već radi o reprodukovanju stiha na televizijskim ekranima, ne treba po svaku cenu forsirati vizuelan okvir emisijc i to pod izgovorom da se tako gledaocu lakše prezentuje stih. Trebalo bi, upravo doslovno i dosledno, poštovati izvomu logiku i jedinstven smisao poruke sa što manje spoljašnjih pomagala" (str. 108). Budući daje u svim drugim domenama tvrdio upravo suprotno (totalno prožimanje svih izražajnih momenata), ovo odstupanje je unutrašnja inkonzistencija autora. Osim toga predstavnici tzv. nove „vokovizuel" poezije tvrdedaje televizija omogućila i jedan novi pjesnički izraz: sinergiju svih ekspresivnih dimcnzija. U jedanaestom poglavlju, gde se prikazuje odnos sporta i televizije, autor je opet u okvirima svoje temeljne postavke o potpunom prožimanju audiovizuclne komponente, što je upravo dominanta u izravnom ili odložnom prezentiranju velikih sportskih spcktakala koji gledaoce dovode do delirijske identifikacije. U posljednjem, dvanaestom poglavlju autor trctira tcleviziju u službi vremcna, što je ujedno i zaključno razmatranjc ovoga dopadnog cseja u којсш jc poanta da je . vremc dugog vrcmcna davno istcklo” (str. 124).

235