RTV Teorija i praksa
MILAN TOPOLOVAČKI, „PRED SLIKOM VREMENA"
Traktat o televiziji, Biblioteka RTV - teorija i praksa, Beograd, 1988 Osnovni zadatak kritičara je dajasno odredi predmet svoje kritike, opiše ga, objasni njegovu aktuelnost, ukaže na nova saznanja i njih kritički oceni, a delo kao celinu smesti u širi kontekst. Kritičar, dakle, vrednuje, a sama pojava kritike već treba da znači izvesnu selekciju. Nevredne knjige obično ignorišemo. Međutim, knjiga Pred slikom vremena ne pruža radost kritičaru, a još manje priznanje autoru. Toliko je savršeno neodređena, prepuna proizvoljnosti i neistina da je pravo čudo kako se mogla i pojaviti. Pred slikom vremena je neinformativan naslov, ni na šta ne upućuje, nikoga ne obavezuje, a po formi je sličan tipično lošem pismenom školskom zadatku („Pred spomenikom pesnika"). Ni dodatak naslovu „traktat o televiziji" ne znači bliže određenje, a još manje odgovara istini. Za traktat su znali još antički autori, i grčki i rimski. Traktat (lat.) znači i danas „teorijsko delo koje raspravlja o nekom pojedinom pitanju". Ovde nije reč o teorijskom delu, јег teorija znači logičko uopštavanje iskustva, mkovođenje idejama i naučno tumačenje. Umesto „raspravljanja" autor knjige nudi lirske meditacije, neosnovane tvrdnje, proizvoljna tumačenja i, najblaže rečeno, zbrkane misli. „Siika vremena" je nepodesna metaforika za označavanje televizije kao medija. Naslovi u sadržaju knjige, s izuzetkom prva dva (Mehaničko gledanje televizije, Televizijski zapis, Jezik televizije, Audiovizuelni sistem, Dijalog televizijske
237