RTV Teorija i praksa
informacije Radio-Agrama, koji u to vreme nije ni postojao. Tako je spikerima tog „radijapre radija" bilo povereno da čitaju novinske izveštaje o događajima na frontovima ili u pozadini i te su informacije kontrapunktski sučeljavane sa sećanjima još živih učesnika tih zbivanja. Naravno, nejednom, najčešće zvanične informacije nisu se podudarale sa kazivanjima preživelih i na toj dramaturškoj protivrečnosti autori grade čitavu emisiju. Raskol između zvaničnih stavova i interpretacija i života - u osnovi je ove radiofonske projekcije poslednjih godina habzburške monarhije, te „tanmice naroda” u kojoj su pripadnici slovenskih naroda bili posebno obespravljeni. Autori sami ističu da su bili potaknuti idejom Karla Krausa da citate iz štampe prezentuju u vidu izveštaja imaginarne radio-stanice i da su na toj osnovici .pokušali realizirati dokumentarnu radio-dramu o sudbini našeg čovjeka u vrijeme prvog svjetskog rata i pokušajima sredstava moći i informiranja, da u kriznim razdobljima povijesti mauipuliraju našom sudbinom”. U tome su, uglavnom, uspeli, mada je, kako nam se učinilo, bilo potrebno više dramaturško-rediteljskih intervencija u smislu sažimanja oba sloja dokumentarnog materijala (i citata iz štampe i kazivanja preživelih). Jedan supstancijalniji dramaturški tok obezbedio bi ovom pokušaju veći efekt. NAD TRAGOVIMA FOLKLORA Nada Zamfirović i Moroslav Jokić načinili su u emisiji Izjeden ovčar jednu malu muzikološko-literarnu studiju. Zapazivši jednu zanimljivu mitsko-pastirsku pesmu, onu pod naslovom Osu se nebo zvezdama u zbirci Vuka Karadžića, oni su pratili njene melođijske i tekstualne modifikacije u raznim našim krajevima. Sve zanimljive promene pokušali su da rasvetle uz pomoć naših poznatih naučnih radnika. I došli su do izvesnih saznanja koja, sigurni smo, nikako nisu i definitivna, jcr su putevi narodne pesme i njcnc mclodije nedokučivi i zato ncprcdvidljivi. Dakako, izmene teksta do kojih dolazi, kako nam se čini, zbog prcuzimanja nešto izmcnjcne melodije (nckad i potpuno nove!), što zavisi od muzičkc
69