RTV Teorija i praksa
predstavio probleme koje njegova organizacija ima sa takozvanom evropskom TV publikom koja po njemu nije dovoljno klasifikovana! Zbog toga i zbog manjka kriterija za upoređivanje Evropskog gledalaštva (osim onog po starosti i onog po polnoj razlici), do sada nije bilo pravog tipologizovanja. Po njemu, po sprovedenoj anketi u kojoj je učestovalo oko 24 000 ispitanika od 15 godina starosti do penzionera, rađenoj dve godine u petnaest zemalja, merilo vrednovanja je stil života pojedinca, njegov/njen pol, privatnost, profesija, komercijalnost, konziimpcija, kultura. Upoređivanje evropskih gledišta po ovim pitanjima izvedeno je i na osnovu 2 607 evropskih novina i emisija. Rezultati su posebno aktivirali prisutne i naveli ih da postavljaju sveža pitanja o tome kako će televizija upotrebljavati ovakvu statistiku. Projekcija na videu i filmskom ekranu je prikazala šest postojećih tipova evropskih gledalaca; ambiciozni (25 %) su gledaoci koji imaju viziju sveta kao nesigurne avanture u kome je potrebno pre svega profitirati; vole da gledaju rok, filmove, reklame, sport i vesti sa berze, povučeni (23,2%) ekonomski su deklarisani što znači da pripadaju slojevima nezaposlenih ili su na nihu minimalnog prihoda, traže programe sa što više distrakcija i praktičnih saveta uz novosti iz lokalnog života, odgovorni (17,6%) veniju u tradicionalne stmkture i vrednosti, traže političke novosti na televiziji, sanjari (15%) momentalno žive dobro, vole da gledaju reklame, rok, igre, dcbate i čak nauku, militanti (10,8%) nezadovoljni svetom tražc adaptaciju sveta prema Ijudima, odnosno prilagođavanje svetskih prilika životu Ijudi, vole da gledaju internacionalne informacije, vcsti sa berze, kulturu i nauku, i najzad kontestatori (8,4%) kojih je najmanje, traže nova rešenja za svet, dakle spasavanje sveta i život u smislu glagola biti, vole slične programe kao i militanti, najverovatnije sa velikim razlikama u shvatanjima.
136