RTV Teorija i praksa
Žak Diran
ISTRAŽIVANJA BEZ GRANICA EVROPSKI TV AUDITORIJ
Studije o gledanosti televizije, bilo da su namenjene istraživanjima TV kanala ili reklama, najčešće su rađene u striktno nacionalnom okviru. To znači da su, do sada, televizijski signali kao i reklamna kampanja retko kada prelazili granice. Ako se danas postavlja pitanje merenja televizijskog auditorija na evropskom nivou, to se čini jer se pretpostavlja šire emitovanje - kako za televizijske programe tako i za reklamne kampanje. .Sondaže bez granica" odgovaraju novim potrebama koje proizlaze iz stvaranja »televizije bez granica". NOV AUDIOVIZUELNI KONTEKST „Televizija bez granica", reći će neki, nagoveštava nam se već dvadesetak godina, a mi ne vidimo da se išta dešava. Već dvadesetak godina obećavaju nam se desetine TV programa koji će pokrivati više evropskih zemalja i koje bi moglo da gleda više desetina miliona TV gledalaca. Sadašnja realnost veoma je različita: - lansiranje satelita TDF 1 stalno se odlaže, čak se povremeno i same njegove osnove dovode u pitanje; - broj kanala u Francuskoj povećao se sa tri na šest, bez ikakvog učešća satelita a 'šamo zahvaJjujući stvaranju novih francuskih hercijevih programa; - antene za prijem satelita u Francuskoj se slabo razvijaju. Iraa ih samo 2 000 dok je 1979. godine Visoki Komitet za audiovizuelna pitanja procenio da će između
83