RTV Teorija i praksa

nadmetanju, kontroli fuzionisanja i kartelskom zakonodavstvu na evropskom nivou. Ona mora da se uhvati u koštac sa tim još pre nego što uopšte nastane dominantna moć medija, a ne tek, kao u sadašnjoj regulativi Evropske zajednice, a posteriori, kad je ukazano na zloupotrebu vladajućeg položaja na tržištu, znači kada se to već dogodilo. Iz svih negativnih pratećih pojava koje idu sa evropeizacijom medija bezuslovno izvući zaključak o nanetoj šteti na račun celokupne kulturno-političke i ustavno-političke dimenzije komunikacijskog bića, isto tako je pogrešno kao i ne sagledati budućnost. Mnogo više treba iskoristiti šanse, koje idu sa evropskom integracijom, za dalje vođenje medijskih struktura koje su do sada, uglavnom, bile nacionalne. S tim su jasno povezane zakonske mere. Stvaranje i oblikovanje čitave ove oblasti u svim njenim političkim, privrednim i profesionalnim aspektima ne može se izbeći, kad se ne bi evropska medijska industrija - ili njeni delovi raspadala u periferna mala preduzeća, već kada bi htela da učestvuje u tokovima evropskog razvoja. Konačno, evropski medijski trougao ne kreće se nikako samo u relativno cik-cak smeru između Bona, Brisela i Strazbura, već se odnosi i na napor da se miroljubivim putem dostigne adekvatna privredna i tržišna veličina kao i regionalna ravnoteža interesa. Predlog konvencije Evropskog saveta, Nacrt smernica Komisije EZ i Izveštaj: „Evropa 2000: Kakva televizija?” 17 inicijativne grupe Evropske televizije su prvi koraci na tom putu čiji je dalji razvitak u koherentan evropski medijski ustav i medijsku politiku neophodan, s tim da „unutrašnje tržište 1992” ne postane samo sportsko boriiište za pregršt multimedija, već da se razvije u plodno radno polje za nezavisnu i mnogostranu medijsku i komunikacionu industriju. Pri tom se zahtevaju vanbirokratske i ka sociopolitičkim aspektima orijentisane inicijative i pomoću Evropskog

17 European Television Task Force, Europe 2000: What kind of Television? Manchesler, European Institute for the Media, 1988.

25