RTV Teorija i praksa

INTERPRETACIJE BENDŽAMINA BRITNA U seriji Istorijski snimci, na 111 programu Radio Beograda, 24. septembra 1990, slušaocima je predstavljen Bendžamin Britn kao dirigent i pijanista. Počev od 1965. godine engleska kompanija za izdavanje gramofonskih ploča „Decca” snimila je gotovo sva značajna dela Bendžamina Britna, zajedno sa još nekim delima kompozitora, romantičara uglavnom. Na tim se pločama Britn pojavljuje najčešće kao dirigent za pultom Engleskog kamernog orkestra, a nastupa i kao pijanista. Većina tih ploča snimana je u analognoj tehnici, ali za ono vreme bili su to kvalitetni snimci, koji se i danas mogu održati pred digitalnim. Tokom 1989, i 1990. godine „Decca” je te snimke prenela na kompaktne gramofonske pioče (kompakt-diskove), odnosno analogne snimke je „remasterovala” digitalnim postupkom i digitalnom tehnikom prenela ih na kompakt-diskove, te je tako ostvarila vredne istorijske zvučne dokumente. Stoga je i uvrštenje nekih od tih snimaka u emisiju Istorijski snimci bilo potpuno opravdano. Najpre je emitovana Šubertova Sonata Arpeggione u izvođenju violončeliste Mstislava Rastropoviča i Bendžamina Britna za klavirom. Treba reći da su oni ostvarili stilski prefinjenu interpretaciju tog Šubertovog posthumnog opusa. Potom je na programu bio Nokturno Bendžamina Britna u inlerpretaciji tenora Pitera Prisa i, najzad, Varijacije i fuga na temu Franka Bridža Bendžamina Britna, u izvođenju Engleskog kamernog orkcstra, pod vođstvom autora. Posebno je oduševilo dirigovanje Britnovo, jer su Varijacije i fuga na temu Franka Bridža prozvučalc sa potrebnom stilskom raznolikošću, ali i Ijupkošću i sa odgovarajućom dinamikom, od stava do stava, koji su, kako se zna, svi odreda atraktivni, jer evociraju razne cpohc i podneblja, počev od stava „Adađo” ili od „MarSa”, preko romanse i italijanske arije, pa do klasičnog burea i bcčkog valcera.

63