RTV Teorija i praksa

zabeležila Neda Depolo, predani istraživač razvoja Festivala, to se činilo propisivanjem obaveznog udela domaćih radio-drama, kojih je na početku bilo nedovoljno. Uz to, žanrovski ekskluzivni karakter manifestacije stvarao je uslove za održavanje značajnog broja dobro pripremljenih stručnih sastanaka, savetovanja i diskusija, u kojima su učestvovali stvaraoci, urednici i kritičari radio-drame. Najzad, čisto koncipirana, a bogata festivalska celina, omogućavala je stranim gostima da stiču pravi uvid u jugoslovensku produkciju radio-drama i da, iz godine u godinu, preuzimaju njen najbolji deo. Koliko je sve to doprinelo oštrini konkurencije i formiranju visokih kriterija, možda govori i činjenica da je jugoslovenski radio na najvećim svetskim festivalima, od 1958. godine (Ptica Aleksandra Obrenovića, ~Prix RAI”) do poslednjih meseci (Jazz time Borislava Kontića, ~Prix Futura”) osvojio izuzetno mnogo vrhunskih priznanja. Razvoj strukturalnih osobina naše radio-drame, povezan sa njenom prezentacijom u Novom Sadu, Ljubljani, Kopru i, konačno, Ohridu, zaslužuje posebno, ambiciozno pručavanje. Ako se, međutim, za potrebe ovog osvrta, zadržimo samo na koncepcijskim i organizacionim okvirima, možemo konstatovati da je druga faza istorije manifestacije nastupila 1972. godine. Tada je, naime, „Festival jugoslovenske radio-drame” prerastao u „Nedelju radija”. Novo takmičenje uključilo je postepeno gotovo sve radijske žanrove: muzički, dokumentarni, obrazovni, dečji, humorističko-zabavni, sportski i informativni. U tom kontekstu radio-drama je zadržala svoje tradicionalno elitno mesto do kraja decenije, kada se težište festivala pomera ka političkim sadržajima. Pokušaj marginalizacije radio-drame tokom osamdesetih godina izazvao je među poklonicima akustičke umetnosti generalan otpor prema favorizovanim informativnim programima. Prigovaralo se da nigde na svetu nema festivala gde se oni izvode, jer su efemerni i od lokalnog značaja. Sva ta roptanja ticala su se takmičenja u kategorijama vesti, komentara, dnevnika i programa namenjenih

21