RTV Teorija i praksa
strane, raclio-drama se na silu ravna pod konac svih ostalih kategorija. Dok je, recimo, na samom početku, 1957, posetilac mogao da čuje četrnaest, a 1963. dvadeset četiri dela iz dramske produkcije, 1986. godine, u vreme najvećih međunarodnih uspeha, izvedeno je na „Ohridu” samo sedam radio-drama. Tek na intervenciju stranih gostiju, koji su javno prigovorili kako je to nedovoljno da opravda njihov dolazak na „Ohrid”, odnos je tokom sledećih godina donekle popravljen. Glas domaćih poklonika radio-umetnosti nije mogao ni izdaleka da bude tako uticajan. Zato izraz „roptanje”, upotrebljen u jednom od prethodnih pasusa, samo na izgled deluje neodmerno. Sve odluke nalazile su se u rukama Programskog odbora za radio i Komisije JRT za informativno-političke programe, to jest u rukama direktora i glavnih urednika matičnih stanica. Pored uređivanja takmičarskog dela festivala, u sferu nedodirljivog spadali su i izbori tema za centralni razgovor na „Ohridu”. One su obično poticale iz sfere odnosa društvo - mediji, mada se mora istaći da je i tu bilo korisnih tribina sa izrazitim naglaskom na profesiji. Posebnim darom smatralo se ako festival poseti neki visoki političar, koji će učesnicima govoriti o aktuelnoj društveno-političkoj situaciji u zemlji, a zatim odgovarati na njihova pitanja. Teško je reći koliko bi stvari još tako išle da „svemoguća” politika nije sama sebi skrhala vrat. U tom trenutku, 1991, nastupa treća faza razvoja festivala, koja možda neće ni trajati duže od godinu dana. FESTIVAL BEZ POLITIKE Tokom priprema ovogodišnjeg festivala sačinjen je u radnim telima JRT projekt njegove radikalne depolitizacije i dezideologizacije. Da se taj projekt zaista i ostvari, pomogle su dve okolnosti. Pre svega, mada je organizator, mimo dogovora sa drugima, najavio dolazak jednog visokog makedonskog funkcionera u Ohrid, od toga, zbog iznenadnih
23