RTV Teorija i praksa

jeste i nastajanje novih melodijskih i ritmičkih foklomo-muzičkih produkata koji, bivajući vremenski relativno ustaljeni kao modeli, nadalje predstavljaju nove polazne melodijsko-ritmičke osnove za dalje veće ili manje improvizacijske mene u toku kontinuiranog stvaralačkog procesa. Stoga se svaka folklomo-muzička tvorevina može smatrati za relativno savršenu, jer se neprekidno nalazi u svome improvizacijskom razvoju. A kao stožemi princip improvizacije dejstvuje diferencijacija u vidu neprekidnog odvajanja životvorao uspelih muzičkih doprinosa (koji se pamte) i neuspelih stvaralačkih pokušaja, podložnih zaboravu. Postoje brojni primeri paralelnog razvoja koji egzistiraju u istom ili bliskom naseljenom mestu, a njihovi stilovi i vrste muzičkofolklomog i folklomo-poetskog izražavanja veoma se ranogo razlikuju, pripadajući hronološki čak izuzetno udaljenim epohama. Dva sledeća muzička primera: prvi iz Mačve, kao etnogeografske celine, reprezentuje stara liriku, čija je osnovna osobina patrijarhalnost, dok drugi napev iz okoline Sokobanje predstavlja strasnu Ijubavnu egzaltaciju, uprkos činjenici da njegova muzička osnova pripada najstarijim načinima muzičkog izražavanja.

Muzički primer br. 3 „ Osu se nebo zvezdama"

Muzički primer br. 4 „Prošetala Ijnba Ivanova"

150