Sion
273
О одношаима српс^е цр^ве маспрам црвк.е цариградс^е од првих времена њемога биЈ\а, па до данас, (ИАСТАВДК). Сад да кажемо коју — о онима лицима, која су бранила српску дркву од иоменутих јереса до св. Савве. Погато је овај први период у историји српској, због иедостатка многих историјских Факата, веома таман, то је и на ово нитаае врло тешко одговорити. Али код свију слабих података у Фактима, ми се ипак усуђујемо о њему рећи бар онолико, колико иод руком имамо, да ово питање расветлити можемо. Дуалистичка јерес, позната под именом „Богомилска царовала је на балканском полуотоку. Ми смо казали, да је у IX столећу Јермеиска била средсреда манихејског дуализма, којег су се сљедбеници називали „Павликијани." 1 ) Одавде је она обухватила цео балкански полуострв и почела грозити иравослављу у овим пределима. 0 овоме сведочи Петар Сицилијски, који је путовао као изасланик императора Василија Македонца у јерменску варош Тибрику — колевку иавликијана. С обзиром на брзо ширење павликијанске јереси, као и на ону штету, коју би од ње иретрпило православље, овај се реши да изучи навликијско учење и његове обреде. Успјев у намери својој, он пошто се врати у отачаство своје, нанише научну расправу против ове јереси и посвети је архијеиискому бугарском, сигурно у намери, да учини велику услугу представнику и ревносном борцу православља, коме беше прека нужда пронићи у тајне њихове, те да тако може лакше и успешније борити се противу њих и њихову иагубну јерес уништавати. ') У ово време Манихејетво или гноетицизам није већ у првоиочетпом виду свом постојао, већ се дуализам у њему тако силно развио и увукао у све кругове хришћанског света, да је рађао друге нове јереси, које су опет истицале из Мапихејске јереси. Осем Павликијана нарочито су још важне биле Масилијанска и Евтихиска јерес. —