Školski glasnik

Стр. 217.

ШК0Ј1СКИ ГЈ1АСНИК

Бр. 13.

г.) Артија за штампу: Књига, новина, објава, илаката, позоришних цедуља. д.) Рубље од пдатна: Огрлица, прса, запонци, капе, салвети, одела за маске. 2. Артија за упијање: Упијачи, штаницле, умотавање. 3. Шарена артија: Корице, залоге, за шећерлеме штаницле, за облепљивање сандучића и кутија, за цвеће, венце и т. д. 4. Папендекл: Корице, кутије, сандучићи, омотачи за конац и др. 5. Макулатура: (артија која није више за употребу за чега је набављена: новине, табацн за протоколе и др.) За умотавање и паковање. За штедионице. Коме треба меого макулатуре: Трговцу, књижару, месару, пекару и т. д. Шта се може радити с артијом? Исписати, исцртати, испрљаги, исећи. Чиме? Маказама, ножем, перорезом. — Може се подерати, сагорети. — Залепити. Чиме? Штирком, гумом, лепком, облатеом, печатом. — Може се згужвати, савитл, уваљати. — Прилепити, подлепити и т. д. Које су сиграчке од артије? Змај, воденица, ваздушна лопта, вертеп и т. д.

Увод у рачунање с процентом. Циљ. Данас ћемо учити рачунати што ће вам бити потребно кад будете чиме трговали. I. Један пример као увод, У нашем разреду има 60 ученика; није дошло због болести њих шесторо. Колико би то било од 100? Понови задатак! Понови питаље! Да израчунамо! Од 60 ђака није дошло 6; то би на 20 било 2, а на 5X20 или на 100 ђака, бало би 5X2, дакле 10 ђака. II. Разјашњење израза „процент", постотак. Кад од 100 ђака није дошло 10, то се каже: Фали 10 од стотиве или по стотини. Страном (латинском) речи каже се 100 сепШш. „Рго" (сеп!) каже се „за", али се место тога говори, „од" стотине или „по" стотини. „Рго сеп!" или процент (постотак) (учитељ пише реч на школ. та-

бли), каже се — дакле — „за" 100, „од" 100 „на" 100, „по" 100. У писању код рачуна пише се то скраћено (учитељ пише на табли): „р. С." и „°/ 0 ". Како се кратко пише реч „ргосен!" ? III. Питања за вежбу и задатци. Шта значи дакле реч „ргосеп!" ? Процент значи „од" стотине или „по" стотини. Разумеш ли ово: Од једнога терета црепа док се довезао до куће, полупало се „5 процената"! Од сваке 100 је 5 комада полупано. Оближње село А. намножило се прошле године за 6 °/ 0 ! Добро млеко даје 15 °/о скорупа. Добро масло има 86 °/ 0 масти! У кромпиру има 75 °/ 0 воде! Твој отац мора да плати 8у з */ 0 пореза! Твој чика је на једној трговини заслужно 20 %! (Продужење оваког вежбања). Један ђак имао је 8 задатака па је израдио 6. Колико је то процената од 4, од 3 задатка. Колико би то било од 100 задатака? — 25 X 3 задатка = 75 задатака. Колико је процената (постотака) израдио ? Купиш килограм каве за 2.40 К; продаш за 3 К—. Колико би добио на 240 Филира? — 60 Филира. Колико на 24 фил ? — 6 фил. Колико на 4 фил? — 1 фил Колико на 100 фил ? — 25 фил. Колико је постотака добио? — 25®/ 0 . Од 250 воћкица у врту пропадне 35. Колико је то на 50 воћкица? — 7. Колико ће бити од 100 — 14 ком. (Учитељ ће задати још више сличних задатака). Изнели смо овде у примерима неколико лекцпја како се групишу појмови, како се концентрише. Из свега се види да концентрација, права, смишљена концентрација није лак посао. Она тражи пре свега да су јој добро спремљени сви услови да се може корисно и спретно изводити. У те услове