Školski glasnik
4
Стр. 39.
љуште и отпадају: док једна иоле доора' слика треба да траје барем 200 година.||8||| За то што се до данас доста у томе правцу грешило но необавештености п саме наше интелигенције грешпло се према нашпм иародним споменицпма, веку, културн, напретку будућим нараштајпма и исторнјп — надамо се да ће у иитересу ерпског напретка и угледа, паша пнтелигенција и народ хтетп бар од сада поклоннтп Б. Б. Уметничком Салопу сву своју пажњу и своје симпатије п тпме потпомоћп његов опстаиак за српски и култураи рад.. ПроФ А. Бацарић, Неће да служе за учитељску плату. Горњп лнстови доносе ову занимљиву белешку: У једној оптптпнп-бпхарске жупанпје, која лежп на територијуму пространог спахплука грофа Ст. Тисе, бпштински служптељп говедар п свињар отказаше службу без нкакве даље мотпвацпје. Кад пх је оиштинско обшчество позвало п запптало, зашто су оставили службу, одговорише, да се из 800 К колико су имали годшнње плате не може живетп на данашњој скупоћп. Општпнско поглаварство повпсп пм плату на 1000 К, но они одбише п - то, мотивишући, да они неће служптп за учитељску плату, те оцпма оиштиискпм, не оста друго, већ цм одреди 1200 К годишње плате. Треба ли овде коментара? Мл. Ђ. Школство у Албанији. „1 Јсј 4. Тоуапв" пише: „Турска влада није поклањала нарочиту пажњу школству у Албанији. С тога су католички духовници стекли заслуге за образовање својпх верних. Жуинпцп су тамо п учптељп католичке деце. Родитељи мухамедаиске деце врло се мало брциу за школовање свог подмлатка, с тога је у мухамеданскнм крајевнма Албаније најмање пнсмеппх. Аустријска влада помаже школовање деце у Албанијп; даје стипендпје даровнтијим арпаутскнм дечацима, да могу учити средње н више школе у Цислитави. Срби и Бугари су подигли вшпе школа у Албанији п стално их помажу. Италија издржава у Скадру трговачкотехничку школу и мушку и женску основну школу и забавнште". Едисонов кинетофон. Одавно су чињени покушаји да се сиоји кппематограф са фонографом, али су покупгаји остајали без успеха. Сад је Бдисон решио то пптање кинетофоном. Оба апарата и ако су одељена, спојенн су електричном везом. Два огромна
Г>р. 2.
апарата једне и друге врсте постављају се у дворппцу да ухвате прпказ неке пгре *у позоришту. Прп кинетофонској нредстави кипоапарат се поставп на галерпју; кинематографске слике се приказују иа платну, а за њима стоји фонограф, којп је с кииоапаратом електрички спојеп. Искљученаје свака забуна нли нетачност. У Едисоновом иозоршпту у Њујорку ускоро ће се дати кинетофоничка представа онере „Фауста" и'„Трубадура". Ако се тај нокушај Едисонов усаврши учиниће велики преврат на пољу позоришне уметности. Држимо да ће овака усавршена справа много помоћи и настави у ирвом читању. Важност тако комбнноване справе по наставу првог чптања н писања истакао је уредиик овог листа још у „Шк. Одјеку" 1901. год. бр. 8. п 9., стр. 102. Врт за омладину подпћи ће се у иредграђу Нпрнбергу у Немачкој за школску децу пз разнпх варошких квартова. Нарочггго за опу децу, чнји родитељи због свога занимања ио цео дан нису код куће. У том врту ће се деца бавити п баштованством под надзором старнјих особа женских н мушких. Они који најлепше однегују своје леје, биће иаграђенп. Писање на машини уводи се као наставнп предмет за мушке п женстсе у франпускпм продужним школама. Министарство просвете доставило је у ту цељ, у две школе писаће машине. Угледну школску зграду изложиће лајпцишко учитељско друштво, на овогодишњој међуиародиој изложбн грађевпна. Нацрт је већ готов; то ће биТп модерна школска зграда са преко 30 разреднпх соба. Уз то ће бити дворана за телесно вежбаље, школска кујна, купатнло, ходник за шетњу, башта на крову п др. Нарочити одбор удружења оиремпће поједина одељења те зграде тако, да то буде права узорна школа. Разреди за покушај у елементарној наставп основаће се п у Дражђанима, као што постоје п у Лајпцигу. У њима ће се иаставља.ти према основима школе рада. Разредп ће бројно бнти исто тако велики, само ће три годпне бпти под руководством једног пстог учптеља. Прописано ће бити, да се наставна сврха пма констатовати тек па крају трећег разреда. У погледу наставног плана н градива бнће на шнрокој основи остављена учитељу слобода рада. Избор деце зависиће од
ШКОЛСКП Р. 1.\<' IП ! I V