Školski list

50

жати се. А почол сви оии цркви припадам кои су се у ш,ои крстили, па и сва деца, кои су се св. крштен^м у Христа обукла, и иочем баш деца напвише требаго воспитаин п науке особнто христнднске тако, да у томе ни иаИман-ћ оскуднце отрпити немогу, а да за кратко време сасвим непроиадну, то има дакле црква наивећма пазиги на таи завод, у ком се деца восиитаваго. Одношен! цркве и школе недасе валБда лепше изразити него оном речн, ко1ом се црква зове мати, а школа кћи н^зина. Да школа са црквом у наитешнмш свези стонти и црква о школи наивећма бригу водити има, то и државни закон налаже, не само у нашои но и у свима осталим христиннским државама. Свуда е религиозно морално изображан!; наиглавнид задаћа ове школе, пак и свуда закон, да се за религиозио моралну науку и воспитан& у народнои школи нма дотичка црква бринути. А ко би и мого то у име цркве на се примити и кога би другога могла ил смела црква на то опуномоћити ил другоме ком повериги но оном, кои е за пастира и учитела поставл!>н, коме сам Сиасителв вели: Паси мое стадо. Свештеник е дакле већ позивом свое службе едини орган у вбштини, кои у име цркве школом руковати може и сме, и било би наинеправие насртан& на н4гово право, врло жалостан и самон наредбн Спасителћвои противан полв, кад би се морала ова дужност и право од свештеннка одузети и другоме ком поверити. Ако дотпчни свештеннк службу ову свршнвати неможе, то се нма на н4гово место други, али онет само свештеник а нико другн ставити, ер надзиран^ школе исто тако у н4гову дужност снада као и Богослуженћ и извршиван4 остали св. таинн, и изчшшва главну н врло битну ствар н^говог звана. Отуда се види одношен& свештеника према школи, коши е он у име цркве и но наредби самога Спаситела за управителн иоставл^ни, за рукователн свега онога, што се христтшнске науке и изображена тиче. Велика е и света дужност унравителв, школе бити, у коши се они уче, кои су св. крви Спасителн одкупл^ни, нЂговим св. Духом освећени, у н4гову задругу иримл^ни и уписани, управителБ школе бити, у коши се уче баш деца сиромашнин и простин, кол су наивећим моралним злама изложена, и код код куће мало ил ни мало воспитанл, запта ни реда ненауче. Али баш са тим е и у толико важнии позив све у овом погледу прописане и нуждне дужности наИсавестние извршивати; а то су сл!деће : Има пазити на походен^ школе, да ни едно дете неизостае од школе и науке, а нанман^ оно наисиромашние; ер ко ће му