Školski list
273
дотични консисторијски одсеци настојавити, испите и извештаје тражити и подносити и старати се да дотични учитељи саразмерно награђени буду, од деце саие, од завода и од дотичнога окружног школског Фонда. XXII. 0 прих'ватнои учењу. Може сваки своје дете и прихватно учити дати, или га саи учити, или прихватну школј ил васпиталдште за туђу децу отворити, и то не саио да их учи основнии него и вишии наукама, ако на то има допуштеве; али мора сваки, ко своје дете основним наукаиа прихватно учи иа крају сваке године јавнои га испиту подврћи, положивши најмање 1 Фр. у местни школски фонд ; па ако се ни после две године не покаже од тог учеља довољно успеха, мора се дете у јавну народну основну школу предати; а сваки ко ће да отвори прихватну школу па и српску децу да учл, дужан је по добивеном одпусту од политичке власти да поднесе и сведочбу о спосопству за учење српске деце засад главној управи и по добивеном одпусту да приложи једаред за свагда по 1 дукат у главни окружнии а 3 дуката у иестни школски фонд. У свима прихватним школама, где се уче деца до 12-те године у редовним часима од основне школе, имају се предавати све науке, што су прописате за основну школу и има се на крају школске године одржати јавни испит пред депутацијом местног школског одбора и срезким надзорнцком и поднети извештај; па оне прихватне школе и заводи, који врло добре успехе покажу биће препоручени, да добију јавност; а оне, које занемаре науку на деци, или се докажу још и друге особито моралне мане, дужан је местни одбор да одмах затвори, односно српску децу из аих да извуче и подигне. У касарнаиа где год се друга момчад основнии наукама узуче, а буде и ерпске моичади ииаће дотична окружна школска власт да св постара, да се и наша иладеж на свом матерњем језику оним наукама учи, те да се за то потребне књижице набаве и учитељи нареде. XXIII. 0 заводима за сирочад и задецу сакат у. Школске власти имаће се поглавито и о том старати, да се бар један завод отвори за слепу и један за нему децу, и у сваком округу по један за сирочад, а меЈјути* да се ова деца у одређенима од сабора намастирима склоне и онде за њих школице нареде, те и одмах по стечају два човека пошљу, да се један изучи за учитеља слепе, а други за учитеља неме деце„