Školski list

151 —

се на то по повестима у Шк. Листу 1862. — Седмога се меседа тумачи осма Божија загговед, а осмог месеца девета, уз једнако настојавање да се врлипе умерености, уздржљивости, чистоте душевне и телесне, радиности и штедљивости, и истинитости и искрености међу овом старијом школском младежи побуђују, развијају, напредују и да се одрже. Деветог школског месеца сљеди унознавање са садржајем десете Божије зановеди и упућује се младеж на употреблење науке Хришћанске. Последњег школског месеца се води разговор о прилагођењу моралне науке за живот. Уз науку хришћанску и у четвртом разреду има се учити читање разумевање и употреблење у цркви молитава, псалмпва и уз то још и иојање најглавнијих црквених несама. Све ово могу учити ученици четвртог разреда заједно са онима из трећег разреда у једним и истим седмичним часовима, гдегод ови разреди нодељени пису. Осим иопављања оних молитава и духовних иесама што се у трећем разреду уче (види бр. 8. Шк. Листа чланак нод овим истим насловом II, на стр. 118 и 119) ваљало би овде придодати учење и разјашњавање наји-раснијих нсалмова а то су: Псалми 1. 8. 12. 14. 18. 22. 23. 33. 46. 50. 54. 90. 92. 96. 99. 100. 109. 110. 111. 112. 114. 115. 119. 121. 123. 124. 125. 126. 127. 128. 131. 132. 133. 134. 135. 136. 137. 144. 146. .147. 148. 149. и 150. — Свега 42 Псалма. Од ових су сви горепоменути наштампани у додатку Панчевачког малог часловца, (1880) само нема тамо псалмова: 46. 50. 54. 90. 96. 100. 131. 144. и 146., који би ваљало да се у ново издање уврсте. Сви ови Псалми ваља да се више пута читају уз разјашиење а најлепших десет псалмова, пошто се пајнре разјасне ваља задати да деца на памет науче. То би били ови псалми : „Блажент. мужљ (1), Господи, Г о с п о д б н а ш т. (п 8). Г о с п о д и к т о о б м т а е т г ј > (14). Г о с п о д п асетТ) мн (22). Блажен мужт. б оаниса Господа (111). Над г ћШ1ц1исн наГоспода (124). Блажени вси б о н ш,1 са Госнода (127). С е ч т о д о б р о ; и л и ч т о к р а с н о ; (132) Се нмп г 1; благословите Госиода (133) и Хвалите Господа с небесљ (148). Такође н све оно што се у трећем разреду из Часослова на намет учило (види бр. 8 Шк. Листа стр. 118 и 119) ваља овде брижљиво ионовити. Заједно са ученицима трећега разреда вештбају се и ови ученици у читању, разумевању рецитовању на намет, и појању црквених песама из мале катаваеије (види Шк. Л. бр. 8 стр. 118 и 119). За разјашнење псалмова учитељ се брижљиво припрема по упутствима у Школском Листу од година 1859. 1860. 1861. 1862. и 1864. где су многи од горенаведених нсалмова не само преведони него и иротумачени. Иначе у колико тамо не би гдекоји псалом разјашњен бно, нека се учптељ послужи србским преводом псалмова од Др. Ђорђа Даничића, али свакојако би потребно било да се у будуће и ови псалми са паралелним србским текстом относно тумачењем за ученичку потребу наштампају и Часослову придодаду. За вештбање у црквено славенском читању, разумевању и рецитовању на намет унотребљује се два седмична часа. Како је црквено појање неразлучно у нас од наставе у вери, то се има и оно брижљиво у народним школама учити. Као што је у овом