Školski list

истог; и 3. по томе течап, равномеран и добро паглагоен гов> р у скупу. То се мора научити веџбањем од прилике овако: (Показује на клупу.) Шта је ово ? То је клупа. То ћемо сви заједно да кажемо. Гледајте у мене! Учитељ каже јасно и разговетно: То—је—клупа. Код еваке речи спушта руку доле. Сад кажите то сви! То—је—клупа. Слушајте, како треба то да изгледа! Други разред нека устане! Кажите ви то, да ови мали од вас чују! Сад оба разреда скуна! Сад први разред за себе! Шта је ово? (Показује на сто.) То је сто! ('Скуп.) Шта је ово? (Показује на таблу.) То је табла. (Скуп.) (Показује на пећ, орман, столицу и т. д.) Шта Је ово? То је пећ. (Скун.) То је орман. (Скун.) 6. Привгжавање на ред и чистоту. а. Кад деда дођу у школу, треба евоје кане и т. д. да обесе на за то одређене клинове. Свако дете има свој одређени клин. То вешање, које после сваког одмора сви у исто доба обавл,ају, треба увеџбати. б) Сваког дана пре но што почне настава прегледа учитељ сву децу, да види, јесу ли сва ту. Ако иримети, да које Фали, пита, зашто је изостало и каже свима: Кад ко од вас оболе или иначе не може у школу да дође, треба то напред да јави. Кажите то вашим родитељима, кад кући дођете. Шта треба да им кажете ? в) Покажите ваше таблице! Ваше сунђере или крпице! Ваше писаљке! Јесте ли сви обрисали таблице мокрим сунђером? Добра деца не пљују на таблицу! Ви хоћете да будете добра деца, шта дакле не треба да чините? Чим треба да очистите таблицу? Сад ћу да видим, да ли сте се лепо умили. Подигните руке у вис! Нисте ваљда заборавили, да се лепо и очешљате ? Учитељ прегледа децу, похвали оне, којима су лице и врат, ноге (који иду боси) или ципеле чисте и који су очешљапи, а онима, који то нису или нису као што треба, каже, да други пут буде боље. Сутра ћу опет гледати, да ли су вам таблице чисте и да ли сте умивени и очешљани. г. Пре но што отпочне настава, понамештају се деца тако, да су поједнако на клупе подељена, да (ако има места) не седе тесно, али да ни делови од клупа не остану празни и да се сви лепо могу ирегледати. Ако гдекоје девојчице имају капе или мараме на глави, или топле ћуркове, који су само за улицу, то се упуте, да их скину. д. За време наставе држе сва деца руке, ако их иначе не требају, склопљење на столу. То треба тако често и дотле опомињати, док сви не чине тако сами од себе. е. Кад је настави крај и ваља кући иоћи, командује се: Један • да сваки своје ствари смести у торбу: Два! да изађу из клупе и да скину своје одеће са клинова: Три ! (пошто су готови, торбе обешене и т. д.) да се поставе нар по нар и да излазе. Учитељ излази с децом и прати их још мало на улици. III. Гледишта за рад. 1. Како ће се ућеници на оно, што је напред наведено, добро привикнути ? а) тим, да се оно што је веџбано нрвог дана, дакле: имена деце и телесна веџбања, и доцније онетује;