Školski list

— 291 —

се при настави из религије пази на она иста основна правила, која важе за све наставне предмете. Као што настава има за цељ стицање смишљенога и одабранога знања као основа за будући развитак характера, тако исто ваља и религија да буде брижљиво спремљено земљиште за морал, који продире све мисли васпитаникове. — Али као што је при настављању важно, да исто буде практичко, т. ј. да дозвољава да се многострано уиотребљује, да се не учи само за будуће заборављање, тако и религија не треба да буде само предмет науке, него уједно предмет извршавања. Иначе би постала она со, која не соли више! Хришћански морал има и данас снаге, да преобрази свет, као што га је већ једном преобразио. За то је само једино нужно: да се изводи! И у тој ствари ваља да се вратимо мужу, на којег бедрима још и данас почива систем народнога васпитања. То је наш архиотац Коменски, који је као иоследњи владика чешке браће проповедао нову науку о живом хришЛажтву, које се огледа у делима. Ако уопште треба озбиља да се поправи оно, штојенајважније, то јест морално образовање, онда ће бити нужно, да нридружимо славном, стародавном геслу: Учимо не за школу ? него за живот, још ново гесло: Васпитајмо за живот! Даље треба да имамо на уму красне речи, које читамо у §. 21, (аустријеке) школске и наставне уредбе од 20. августа 1870: ,, Настави омладине је цељ ваљан, илеменит характер." Златне су то речи, достојне, да се у мрамор утесане сјаје на прочељу сваке школске зграде. Али реч је сама мртва, само ју дух оживи. Школа не може никако да однегује готов харзктер, она може да спреми само земљиште за будући развитак характера у животу. За то је нужно, да то још једном поновимо, ире свега слога, слагање школе са животом, слагање науке са радом. Што се у школи учи, то нека се извршује и иепуњује, и то не само од стране ђака, него и од учитеља. Учитељ нема да наставља само речју, него и примером. Учитељи не треба да су само путокази, налик на оне стубове по друмовима, који показују истина на праву цесту, али по њој не корачају. Личност учитељева нека буде средиште и душа укупног живота школског, он нека буде проникнут будућим редом као