Školski list

ШЕОЈСКИ ЈИСТ. „Ш&ОЛО&И ЛИОТ" ивлази сваког 15. и пооледњега у месецу. Претплата је ва целу годину 3 ф ., за 4 месеца 1 ф . а за Орбију 8 динара годишње. Учитељи, који имају мању плату од 300 ф ., богослови и приправници добијају лист у пола цене. Дописи и претплата шаљу се : Уредништву }Ј 1Пколског листа" у Сомбор. Бр. 4. 7 Сомбору 29. Фебруара 1884. Год. XVI

Ш ДИСЦИНЛИНЕ У ВАСПИТЛМ. Недавно је у седници академије моралних и политичних наука уважени Француска педагог Греар, кога је Фери, док је био министром наставе, прозвао „првим учитељем Фраицуске", читао опширну и врло интересантну расправу о духу дисциилине у васиитању. Греар баца најпре поглед на некпдико теорија, које су иостављане погледом на сама начела васпитне дисциплине и од којих неке не застунају нишга мање него подпуно одстранење сваког кажаења. Таква је била система Жансениста, по којој је „дете пало биће, наклоњепо злу, те се мора у истој мери чувати од узношења хвалом и изазивања кажнењем." Ж. Ж. Русо дошао је до истога резултата полазећи са сасвим противног становишта, т. ј. да је „све добро што изађе из руку створиоца ствари; све се исквари у рукама човечијим" ; одкуда закључуЈе да се сав носао васпитања има састојати једино у „повраћању детета природи." Дакле ни награде ни казни. Сама природа казниће већ деге, ако иреступи њене законе. Не верујући као Русо у исконску доброту детета заступа и Херберт Спенсер мнење, да не може бити бољега учитеља него што је природа или, што излази на исто, моћ околности. Али Греар не треба много да се труди, да докаже, да се та „дисциплина природних реакција" не може да нримене у васиитању омладине. „Ако учевик, говори он, не чини, или не чини као што треба своју ученичку дужност, ако не дисциплинише свој дух и свој характер, ако његова околина одлаже поправку његових погрешака док се те погрешке не јаве у својим посљедицама, онда то значи стављати читав његов живот на коцку" . . . Чекати да се млад човек научи цигло својим сопственим погрешкама, није лп зар то најопаснија сањарија? „Дисцпплина реак-