Školski list

— 128 —

не састоји се у учењу, него у добром васиитању и у ваљаној спреми за жпвот. Ако ученик, свргаивши школу, за даљу науку никакве воље нема; ако су околности живота њему сасвим непознате; ако му је у школи стечено знање само пагомилање мртвих нодатака, које са животом у склад довести незна: онда му учење нема велике важпости, а п пгкола није с њим свој задатак иснунила. У овом смислу дакле с иуним иравом може се рећи, да је целисходно уређење школа необходно нужно за унутарње напредовање народа. Школа треба да даје тако знање, које ће мишлење ученика да развија снажећи способпост разсуђења ; она ваља у ученику да оживотвори уверење, да само моралан живот душевно спокојство и праву срећу пружа На нослетку школа вал>а на ученика таква уплива да пма, да се споменуто умно и морално папредовање у њој тако рећи само из себе развија; ученици ваља да школеке течевпне осећају, јер само ово ће моћп у њима пробудити вољу к даљем раду; само ово ће их на рад подстрекавати, јер ће у томе ирава задовољства наћи. Наука нема предмета, који се у овом смислу употребити не би могао; овде овај, тамо опет онај тренут ваља сходно околностима да се уздигне; код једног ученика овај, код другог опет други начин ваља употребити, ако смо ради, да паставно обучавајућу цељ код њега постигнемо, али добар учитељ има такав уплив, да му се ученици носле сваког школског часа с тим чувством кући враћају, да им се круг знања њиховог раширио. На каквоћу овог дугаевног и моралног развитка врло много разних чипител>а утичу. Али зато ииак у онгате се мора признати, да васпитавање школско темељ моралном и душевном животу иолаже. Већ и из овога се увпднти може, с каквом великом одговорногаћу је скопчан учитељски позив; ал из овог сљедује и то, да учитељи уз нуждна зпања и способности, које су им за одправљање звања учитељског пуждне, треба да схваћају важност свога светог нозива, па да с вољом, одушевљењем и неуморним трудом делају за благо повереног им подмладка. Када се о унапређењу школа говорп, обично се наводи, да је прво условље унапређењу школа: поправљање материјалног стања учитељског. Истина је, да поред јадне судбине и сиро-