Školski list

— 120 —

народу што пре и што више подигло српеких забавишта, За то би требало да сви наши јавни листови прегну за тим, да упознају своје читаоце са овом по народ важиом устаповом. Ако ће се о томе пнсати само у стручним листовима слабо ће бити користи, јер стручне листове читају само учитељи (ми бар себи зампшљамо да читају) дочим друге листове чита већина. Истина да се у дпевним листовима радије читају политичне и друге никантне ствари, романи и прииоветке, али треба и о овоме говорити, те ће многи читаоц ма из љубоцитства прегледати шта се и о томе пише, па ће може бити добар, да га тај чланчић неће побудити да о томе прво размишља а после и заинтересује се. Васпитни су чланци врло сухоиарни, па се отуд код читалаца рађа равнодушност према истима. Нема у њима еикаквих занимљивих догађаја или живости, него се иросто кроз њих провлачи теорија и гомила правила Да би се та апатија према васпитнвм сиисима код читача бар у неколико ублажим, требало би сви наши листови без разлике да пуне своје ступце и с таким сухопарвим чланцима, и ми држимо, да ће наша журеалистика свагда највеше доприиети, да се свака добра и по народ благодетна усганова народу омили и ожавотвори. Осим списа мпого може учинити да се народу омиле забавишта, ако се у тој цели буду држала јавеа иредавања. Жива реч може још много више да учини него нисање. Са живом речи, може се публици много живље да представи све добре стране те установе. Па још кад би се публици предочили Фреблова забввљајућа средотва (играчке), е^ихова употреба и успех, ми држимо, да би се тиме у народу пробуоило живо заузимање за ту установу, кад би се по народу у једно исто време одржала предавања зарад познавања забавишга, можда би успех био сјајнији пего што би се надали Наш јенароддобар и пријемл,ив, сваку племеннту замисао и добар савет примиће, али га треба убедити, да се то клони његовој срећп и напретку. Кад се наши родитељи увере, колика благодет лежи за њихову децу у тој установи, ми смо уверени, да ће мпоги пожелвти, да и они у своме месту што пре подигну таково забавиште. Предавања та треба да држе на првом месту стручњаци; но како ми такових за сад немамо, то ова дужност спада па учитеље. Ови би требали свом снагом да агитују за остварање Фреблове идеје и подизање забавишта у народу. Да се чивек пак упозна са идејом, устројством и сретсвима Фребловог за-