Školski list
_ 106 —
бно да се каже : ја сам такав или овакав, ја ово радо имам а ово немам : то се све из његових радова, из љегове суштине и целог бића и онако може увидети. II деда иоред све своје неразвијености, врло су способна, у тим обзирима свога учитеља познати. Деда гледајући учитеља, посматрајући његове радове, већ и нехотице подражавају му. Увиде ли деца у радовима учитељевим љубав, и она ће своје радове обављати са љубављу. Па, је ли учитељ задобио децу за себе, је лн им задобио љубав, онда је већ и тиме самим довео децу ближе цели, развивши им љубав. Код хотимичног неговања љубави код деце, увек учитељ ваља да пази, да му захтеви, иоуке, упућиваља, буду у складу са његовим етичким начелима. Код васпитања се не може веће зло замислити, него, кад учитељ једно ироповеда а сам друго ради. Колико се год пута деси прилика развпјању љубави, толико пута је ваља и употребити : ко удесне прилике и згоде за васпитање неупотребљује, тај греши против свог васпитачког позива. Наравно, да учитељ не сме развијати љубав, тамо, где то чинити нема смисла, јер би у таком случају могаи више нахудити, него ли користнти самој ствари. Нема наставног предмета у нар. школн, код ког се неби могло наћи више или мање материјала за неговање љубави дечје. Наука хрхнгћанска је пуна и препуна места, која уче љубити Бога и ближње ; код читања се деца са успесима могу учити љубити Бога, родитеље, ближње па чак и животиње и мртве ствари, код математике се деца уче љубити истину, код земљописа историје, домовину и народ свој, код природних наука Бога, природу код писања, цртања, певања, — оно што је лепо. Н на све ово учитељ ваља да се обазире, особито на љубав према Богу и друштву, јер је на тој љубави основана срећа и опстанак у животу и свету. Да боме, да нема смисла развијати у деци љубав према свима појединим предметима љубави једнако ; има ствари у свету, које зчзслужују да се више љубе, а има боме и такових, за које није потребно и сувише одушевљавати се. То се може већ и из оне еванђелске речи увидети која вели : љуби Бога и Господа свога свим срцем, свом душом и свом снагом својом, а ближњега свога као самога себе. Тек онда се љубав у деци хармонично развија, кад деца уче сваки предмет према потреби и важности ценити, поштовати и узносити. Кад се развија и негује љубав у деци према једном пред-