Školski list

Шкојхсеи 1мст. „Школски Лиот" ивдави један пут у месецу. 11редпдата је на цел) годину 1 ф . 50 новчића, а ва Србију 4 динара. Учитељи са мадом платом, као и богосдови и приправници, добијају дист у пола цене. Дописи и предплата шаљу се : Уредништву „Школског Листа" у Сомбор. Бр. 3. У Сомбору, 15. Марта 1895. Год. XXVII.

ЧЛСТОЉУВЉЕ У СЛУЖБИ ВАСПШ&А. Из Акерманових „Педагошких питања", саопштио Ал. МариЂ. Од како је света и века на част се много полагало. Удруже ли се само људи у какву год заједницу, одмах се види како то свакр тежи да се истакне, да заузме угледно место у тој заједници, при чему се увек покаже да на човека веома утиче како одликовање тако исто и губитак части. ТТТ то су тешње везе које везују неку заједницу, што је виши смер заједнице, у толико је и частољубље јаче, силније. И ако је част у ствари само духовно добро, и ако она постоји само у души, у уобразиљи, ипак је она многима дража и од самога богатства, и многи теже за богатством једино с тога, што оно често пута може послужити као срество помоћу кога се долази до части. Частољубље је често најјачи мотив који покрепе човека како у јавном тако и у приватном раду, а тако исто опет чашћу се скоро увек награђују заслуге, стечене у јавном и приватном животу. Вредност кога сталежа или позива обично се мери 110 јавном угледу, што га ужива сталеж или позив тај, и по положају, кога неко заузима у сФери дотичнога сталежа или позива. Част је паладиум који чува човека од сваке нискостл и с њоме се увек све изгуби. Њоме од вајкада натрађују добротворе човечанства и у стара времена знали су за њу и живот залагати. Па у чему се састоји то добро, за којим човек тежи толико ? У чему се састоји та драгоценост, која се не може силом задобити а која ипак тако силно утиче на човека, да му срце и при самоме помену њеном јаче и силније закуца? Да ли ФалштеФ Шекспиров има право кад назива част „маглом" ? Никако. Овако материјалистичко схваћање живота, као што нам га песник карактерише у оној дефиницији части, сасвим је без основа, што доказује и сама та околност да се част од увек високо цени као идеалио добро.