Školski list

У овом раду мора да је забављена читава школа. Елем учитељ имаде пред собом множину, те ће нрема томе онда постизавати све бољи успех, што ће их од те множине све више и више бити способних да читају као што треба. Учитељ, даклем, имаде посла са множином, од које што више спремимо, образујемо, ма у ком предмету, тим се више цени и рад нам. Да би постигли успеха са читавом том множином деце, или бар са већином, мора се, само се каже, укуано вежбати ; јер укупним вежбањем је, ако не читава множина, а оно већина зарпђена, зпинтересована , што је баш главно у сваком раду, а нарочито у школском. Вежбање у читању укуано зове се зборно читоње , које се код нас сматра као новина, што није; а је особито згодан начин за вежбање у читању, те ћемо на овом месту коју о њему да прозборимо. Напред смо видели у кратко важност и значај читања у опће споменув и крајњи смер истог. Сад ћу, пре но што пређем на зборно читање да изнесем прву сврху, коју мислимо постићи читањем. Основна народна школа је према свом значају у првом реду место за образовање народног језика, а овај је тек средиште сваког даљег образовања било по предмету, било по струци. Читање је део наставе у језику, а арви циљ јој је изучавање језика, разуме се, материнског, без којега не може бити ни говора о образовању, а мање о ириродном, ваљаном образовању. Кад је то тако, онда је учитељу света дужност, да свим дозвољеним и оправданим начином упућује ученике да читају тако, како ће им читање бити врело образовања. И како од прилике да радимо ? Као што нам је одмах, првих дана, кад дете пође у школу, дужност да разговорима упутимо малише, како ће лепо мислити о оном што их будемо учили и питали, па да нам могу дати ваљана одговора, елем ударамо им темељ ваљаном мишљењу тако нам је дужност одмах, при првом читању пазити и упућивати да чисто изговарају и правилно да наглашују. У таковом, ваљаном раду већ са механичним радом ваља спајати лагано, постепено и где треба и т. з. мелодичко и ритмичко читање, која су укупно т. з. естетичко читање, о којем смо већ споменули у главној подели читања на механичко, логичко и естетичко. Мелодичко и ритмичко читање састоји се у томе, да се речи јасно изговарају, правплно нагла-