Školski list

- 169 —

не буде добро. У случају, да на би могао испратшти ко од ученика, онда нека исправи учитељ. Што се тиче читања у опће, вреди и за зборно читање; а то је, да по оној пи11а сПев 8те Ппеа не сме проћи дан да се не чита, јер у основној школи сваки скоро предмет пружа прнлику за читање. Не хотећи се даље упуштати у правила, која су учитељима, као што рекох, већ из школе позната, намера ми је као немеродавном стручњаку да истакнем зборно читање и да упозорим браћу учитеље на важност његову, о којој ће се сваки већ при првом покушају уверити. Шта више у важност зборног читања може само онај да не верује, који није покушао! Елем негујмо зборно читање, ако хоћемо да постигнемо жељени успех читања! Јов. Јанко Кнежевик § 0 ДЕЧИЈШ ЈОГУНСТВУ. Пише: Душан ђуриЂ, осечки учитељ. Заиста је јогунство једна од најружнијих мана, која изазива у човека а^екат (раздражицу) при којој се врло тешко одржати у мирном душевном расположењу спрам јогунаста чељадета. Највеће несретне случајеве проузрокује јогунство, не само код деце, него и код одраслих, а особито тамо, где се од млађих захтева послушност, тачно вршење свих заповеди претпостављених. Ваљда нема нигде више случајева јогунства као у школи код оне деце, која су тврдоглава, проста и до крајности јогунаста. Са таковом децом има учитељ велику душевну борбу и с јогунастим и са самим собом. Па тешко сваком учитељу који се не може уздржати у тренутку када га јогунасто дете изазове и раздражи, да га телесном казни умири и да га приволи да изврши заповед, јер што се човек више труди да му јогунасто дете под „мораш" изврши налог, у толико се више јогунство рађа, и тиме све јаче узбуђује крв у старијега. И тада у тренутку избије коначно стрпљење, које се претвори у раздражицу у којој се видљивим, конкретним поступком приморава млађи на покорност. На зар се један случај десио да је учитељ у љутини нехотице ћушио дете по глави на онако место, где је најслабије, те је дете одмах мртво пало на земљу, а ако није одмах, оно се разболело и у току док болест озледе није извршила своје, дете умрло. И онда је учитељ био не само губитком службе