Školski list

— 163 —

клупе. Општи смеј у школи. Једва с натезањем изађе Сима на поље. Сад га хтеде учитељ сам да казни, али се Сима не да ни додирнути. Учитељ се уздржавао од нагле раздражице, трпио је и неколико пута га опоменуо да се покори заповеди. Сима у пркос не хтеде. Учитељ не мога више издржати, него га силом избије и то тако љуто, да је од болова одлежао неколико недеља, али ни учитељ није боље прошао. Сима је после опет ишао у школу, али не дуго, па се поново разболе и за кратко време и умре. ЕБегови родитељи су водили срце на учитеља, а Симина старија браћа, су сматрала учитеља да је убица њихова брата, те га више пути у вече вребаху да му се освете, што се заиста и догодило. Једне зимње вечери, кад се учитељ од суседове куће враћао кући, дочека га под дудом један човек, пукне из револвера, но не погоди га у срце већ у десну руку. Учитељ викне у помоћ и паде онесвепгкен на земљу, а осветник утече. Ма да је осветник био кажњен судбено, ипак је учитељ сам себе унесрећио, јер више није био способан за учитеља, пошто су му пола руке морали одсећи. Још много примера бих вам могао навестп, али на што, држим да ће из ово неколико истинитих примера, моћи сваки увидети, да заиста дечије јогунство, а особито оно упорно: „Нећу!" изазива у учитеља раздражицу, иза које сумњам да се који могао лако умирити. Него, да те јогунство дечиЈе не распали, имај на уму зле последице које може произвесги, твоје немирно расположење. Прут нека ти није главно средство којим ћеш приморати децу на покорност и и послушност. ЈЕепо, мудро и очинско твоје поступање нега више делује на дечија чуствовања и душу њихову. Заслађуј им науку лепим песмицама, које се певају и декламују. Причај им чешће онаке приповетке т дечјег живота, које ће својом моралном садржином као корисна лектира, утицати на њихов разум, вољу и нарав. А како ћеш излечити јогунство, или како ћеш се спасти од раздражице у тренутку кад ти се из ненада појави јогунасто дете држим, да ће моћи сваки то чинити као што сам ја чинио ево већ са неколико примера, а држим да их има које још бољи начин имао, да је сваке хвале достојан. Првом јогунастом детету, коме сам рекао да остане у затвору после школе, и које је наравно рекло да неће остати и да ће утећи, нисам по други пут рекао: мораш, или... видићемо... или... ако не останеш бићеш кажњен... него сам рекао сасвим хладно 11*