Školski list

— 101 —

сву узвишеност и важност учитељског нозива, или ако га схваћа, онда јој недостаје идејалног одушевљења, да му се ода. Учитељска служба заузима данашњим даном једно лепо и видно место у реду осталих проФесија, којима се потпомаже општи друштвени напредак и благостање. С те стране не може се учитељске службе нико туђити, јер јој се важност не може одрећи, а ако се у друштву налази и таквих људи, који су ради да је омаловаже, ти сами себи издају сведочанство о томе, да су неподобни за пресуђивање о важности просвете по опште-човечански напредак и о учитељу као једном важном Фактору народне просвете. Углед и важност учитељства у толико ће већи бити, у колико му чланови и опште-хумано и у стручно што изображенији буду. У погледу награде учитељева труда, стојимо истина мало лошије. Наплата учитељу за труд му није ни велика ни сјајна, тек је толика, да се њоме могу најпрече потребе подмирити. Али када се с друге стране у обзир узме, да има изгледа, е ће се материјално стање учитељства побољшати, да је већ и данас побринуто за пристојну мировину, како изнемоглих учитетаља тако исто и њихових удовица и сирочади — и овај премда најјачи разлог, не би могао оправдати индиФерентизам према учитељској. служби. Човек који се одаје узвишеном и заиста трудном васпитачко-учитељском раду, нека му се одаје у том уверењу, да му се његов велики труд и не може ни чим достојно наградити, јер није роба, којој се може цена испоставити, већ је излив одушевљења, које налази награду С1Ш ЈУ У унутарњем задовољству, да смо испунили оно што смо дужни били испунити и да ће нам мазду дати небо, ако земља не ће или није у стању да нам ју да. То се зове служити идеји — а учитељска служба и јесте једна од најидеалниЈих. И тако, да нам се не дотужи добро чинити (II. Сол. 8. 13.), већ бегајући од среброљубља, као корена свију зала, боримо се у доброј борби и мучимо се за вечни живот на који смо позвани (I. Тим. 6, 10, 12). Не ћемо овим, да кажемо, е смо противни, да се материјално стање учитељства побољша, шта више с обзиром на учитељеву нородицу, на потребе за даље му самоусавршавање и с обзиром на друге потребе, ми смо најтоплији заговарачи побољшања учитељске награде, — већ излазимо с горенаведеним речима на среду заступајући начело, да човек треба и с' малим да је задовољан не губећи наду, да ће боље бити, јер заиста и по речи апостолској радин који се труди најпре треба да окуси од рода (II, Тим. 2, 6).