Školski list

Тија вода брег рони — вели наша народна нословица, па и ја ју у овој прилици употребљаиам за потврду, да је веома могуће, да се и у нашу средину, полако, крадом и неопажено увуку, а временом и завладају нехрипгћанска начела у погледу васпитања. Оправдана бојазан та, а осим ње жеља и намера, да подигнемо глас свој противу болесне равнодушности и стидног немара нашег према васпитању у религијозном духу, побудило ме је, да у данашњем предавању свом, представим велештованом збору овом, да је васаитање божанско дело , а у свези с тиме да докажем, да оно као таково не може имати другог до ли верског основа^ те према томе, да само васпитање у савршено хрипгћанском духу потпуно одговара сврси васпитања. те као таково једино има права да овлада у човечанству. Појам, предмет, цел па и само достојанство васпитања зависи од правилно схваћеног појма о детету, с тога ћемо слободни бити одговорити на питање — шта је дете? — Дете је човек. Ма како оно било малено и нејацко, оно је снабдевено свима оним дивним способностима и узвишеним достојанствима, која красе природу човечију. Дете је даке створење божје, створено по његову обличју. Ето то је наш одговор на, стављено питање о детету. Али у новије доба, избила је на новршину чудна наука, по којој чевек, па према томе и дете, није створ божји — јер по тврдњи преставника те науке, нема Бога — већ је човек производ природе, живо створење, које је постало пугем природног развитка — од најсавршеније врсте животиња — од мајмуна. Не ћемо овде побијати ову недостојну науку, која човека до животиње понижава, а животињу уздиже на човечанско достојанство, не ћемо то чинити, јер то није сврха овог предавања. Строго се придржавајући ствари само ћемо то приметити, да би поред таквог појма о човеку илузорно било говорити не само о вери, већ и о самом васиитању, јер животиња се не васаитава , она се отхрањује и дресира. Нрећи ћемо ћутке преко те ужасне тврдње и придржавајући се старих начела — саопштених нам Богом у откривењу — признаћемо и исповедићемо, да је човек створење божје, створење које у себи носи одсјај бића божјег. Па кад знамо да је дете образ и подобије божје, онда ће нам веома ласно бити одредити појам, предмет, и цел васнитања.