Školski list

— 146 —

Шта је то концентрација наставе ? Довести матерујал. из иојединих аредмета који се иредају у основној школи, у међусобну везу , то је концентрација. Па да ли је то нужно и потребно? Хербарт вели: образовање карактера треба иочети образовањем машљења. Задаћа је школе да развија мишљење, а то се чини учењем појединих предмета. Развијањем мишљења, тим начинои, долази се до знања. Где знање не стоји у вези, код таких је људи несталност, неодлучност, — таки су људи слабија карактера. Што је мишљење развијеније, ту је и знање у тешњој вези, ту је дух присебан и прибран, ту је јача и одлучнија воља; ту је и морални корактер јачи. Све то може само она школа постићи брже и лакше, у којој је настава концентрисана , јер се таком наставом постизава јединство у мишљењу, а кад је то постигнуто, постигло се да воља буде одлучнија. Не сме се школа задовољити тиме, ако је ученике снабдела знањем па да знају из појединих наука показати своје знање, но „увек треба дати ученику прилику да из Једне -науке види, шта се у другој роди. Наставни аредмети не смеју се један на други редуковати, један раџџ другога скратити, но се морају наКи места. где се они додируЈу. Педагогија №0ра изнаКи уторе где се човечије знање састаје, јер она не одговора само за _ градиво него и за његово склааање. — Личност васпитаникова оснива се на јединству свести, а ова се ремети, ако се у дух уносе разноликости без везе, и ако се невезане масе иредстава једне аоред дру х у њему гомилају", вели Вилман. После оваких мишљења педагошких капацитета, види се да је концентрације школске наставе једна од преких потреба. Ма да се може узети да то питање потиче одавно, ипак питање о концентрацији у данашњем смислу потиче од Хербарта, и данас се живо баве тим питањем, па је већ изпесно да ће оно и победити, као што је победило код многих школа које се баш због тога уздигле и рачунају се у најнапредније школе. Нико не би могао рећи да код нас није нужна концентрација школске наставе. Код нас је она данас прека потреба баш са обзиром на релшијозно и нагџсјонално васпитање и што би наше школе пре одговориле задаћи својој, те би тако утрле пута и опстанку своме, јер би им тиме успех осигуран био, а то је једно од најважнијих иитања, за опстанак школе. Долази сада питање, који би наставни предмет био центрум, око кога би се остали предмети груиисали ? И то је питање с