Školski list
— 171 —
постићи занимљивом наставом, која се предаје лаганим, тихим али разговетним говором. Иомоћници, цензори и шедатори — као оно по Бел-Ланкастровој методи — били су у употреби и у братским школама. По мишљењу ла Салову главна пажња при обучавању ваља да се обрати на вежбање памКења и на развијање разума. Захтева се, да ученици оно што уче и науче, али уједно схвате и разумеју. Од особите су важности у овом погледу целисходна питања. Међу наставним предметима на првоме је месту наука вере, за тим краснопис с особитим обзиром на правопис, те основи граматике, рачун и мерење, цртање, појање и певање, трговачке ствари. — Као што видимо ла Сал није узео међу наставне предмете. природопис, природословље, повест и земљопис, што у осталом није ни чудо, јер наведене науке у оно доба не беху од тако општег интероса и важности као што су данас. Данашњим даном, према духу времена, и ти су предмети стављени у ред наставних предмета у братским школама, те су оне на истој висини, као и све друге јавне школе, шта више, оне духом еванђеоским који провеЈава целу наставу и васпитање им, стоје изнад савремених модерних државдих и општих школа. * Жан де ла Сал не беше само школник практичар, већ и теоретичар. Написао је неколико ваљаних педагошких дела. Дела су му сва прожета духом еванђеоске љубави и хрипгћанског братољубља и пуна су богатих педагошких истина и целисходних дидактичких упустава. Ево их : 1. „Правилник ." У овом су делу изложена правила заводска. 2. „Руковођа за хришКанске школе " (Г^а ОогкЈиИе с1е§ есо1е8 сћгеИеппез). 8. „ Правила аристојности и хришАанске учтивости" (Е/ез ге§1ев с!е 1а Мепзеапсе е(; с!е 1а ст1Не сћгеИеппе). 4. „ ХригиКанске дужности." 5. „Збирка иримера," „Регистер а и други уџбеници. 6. „Уаутство за визитаторе." 7. „ Размишљања о недељним и иразничним еванђелијама," 8. „ Кратка размишљања за учитеље и васиитаче