Srpski književni glasnik

БУДУЋНОСТ УМЕТНОСТИ И ПОЕЗИЈЕ.

Ш. — АНТАГОНИЗАМ ИЗМЕЂУ УМЕТНОСТИ И СУВРЕМЕНЕ ИНДУСТРИЈЕ. (4)

Како мисле неки естетичари, као Рускин и Сили Придом, људек: пнлустрија постаје све више и више несагласна са уметношћу. Машине које су данас пронађене дају много мање полета машти но некадашње маишне; сутрашње машине даваће још мање. Прве незграине машине које је изумео људеки дух, вели Сили Придом, биле су много боље, „представљају своје моторе“; ветрењача, на пример, одмах изазива слику ветра који је покреће, брод са једрима псто тако. Напротив, пара, електрицитет су тајанствени MOTODpH којп су прикривени у угроби наших машина. Можда ће доћи дан када ће механпчар парном силом још деспотскије владати, после проналаска каквога новог горива које заузима мање запремине пи метала који је отпорнији; „тада ће парна машина ослободити се своје огромне спољне опреме, и бити сведена на облик малпх еразмера, који ће бити далеко од тога да представља спагу њеног мотора“. Сили Придом закључује према томе да наше садашње нарне машине стоје над машинама у будућности, са естетичке тачке гледишта, колико „величанствени некадашњи бродови са једрима“ стоје над „нашим ружним паробродима“.

У овим оштроумним разматрањима има веома брзих закључака. Оно што је естетично у једној машини, оно што пада у очи нашој машти, није никако начин на којп она представља ову или ону природну сплу. Не помишља човек на утицај ветра, кад види у даљини бело лако једро како лута по мору; покрет брода у толико ће бити грациознијп у колпко буде изгледао сепонтанији, у колико буде више личио на одмахаје крила какве птице, на кли-

4