Srpski književni glasnik

СРБИЈА, БУГАРСКА И. ДРБАНАШКО ПитаАЊЕ. 515 стране. Оваква каква је, као израз супротности двеју религија п олноса између победилаца који су господари и побеђених који су потчињени, она је у опште по хришћанске поданике Оултанове тешка, јер их лишава основних права која су данас зајемчена свима грађанима без разлике вере и положаја у свакој модерној држави. Хришћани су у Ст. Србији п Маћедонији стављени на милост и немилост немилосрлнога квартета који чине, како је то верно запазио Сеогеез Сапа, закупници десетка, чиновници, заптије п Арбанаси, п којима. је искључива брига, како ће их што више оглобитги, разуме се, сваки на свој начин. „дакупник десетка задржава пожњевено жито оклевајући да дође да преброји снопове, док зрпо не почне трунути или клијати те изгуби ол своје ваљаности п вредности, али добије у количини коју закупац одмерава без икаква зазора, колико му се хоће, три, четири, па и десет пута више. Како је обично у лослуку с каквим вишим чиновником, на расположењу су му изгладнеле заитије који не примају месецима плате, па се с тога добро наплаћују у свима, а нарочито у оваквим приликама од хришћанских поданика. Заптија је неограничени владар по селпма. Пошто му, као царском службенпку, не подноси да проси, он захтева, а, кад спази да пеће да му се да, просто отима. Пољаци су такође своје врсте тирани у селу, чије им је имање тобож лужност да чувају. Исто тако рђаво плаћени као и жандарми, и чиновници имају готово сви шта да потражују од државе, па пошто никоме не пада на ум да иде у Луку Митиленску тражити да му се плати што има да прима, наплаћују се, кад год им се да прилика и како им падне на памет, од бедних хришћана. Па ипак све то није ништа: најгори су разбојници у Маћедонији (а ми би смо додали, још у много већој мери у От. Србији) Арбанаси.“ “!

Управна је система једнако рђава свуда где год се

! George Gaulis, „Bulgarie et Macćdoine* Revue de Patis, 21 Novembre, crp #8.

33"