Srpski književni glasnik

Закон ПрРОПОРЦИЈЕ У Историји, · 55

19. Пошто све раније све моћније упливише на све доцније, које зависи од свега ранијег, то све доцније, да би постало и одржало се, мора добивати снаге и хране од ранијег.

: Као што живот биља и животиња добива хране и снаге само и поглавито од ранијих неорганских снага п материја, тако и све интелектуално добива хране п енаге само од ранијег осећања; да би интелектуално деловало у друштву, мора му осећање дати снаге и потпоре за то. Религиозне идеје, које се дотичу људских осећања, болова и милина, много пре хватају корена, шире се, енаже II делују у друштву, него чисто интелектуалне. Само оне идеје делују снажно у животу које осећање буди, подстиче и снажи; само осећање истине даје снагу истини. Пошто је осећање корпсти једно од најмоћнијих осећања, човекових, то све велике еоцијалне идеје нису ништа друго него формуле интереса милиона људи; што је већа идеја, тим и интересе већег броја људи решава.

. Тако науке и философије црпе и добивају своју храну и снагу од религије; што је дубља и виша религија, тим ће и научни појмови и философске идеје и теорије бити дубљи и виши. Религија крчи пут науци II философији, и даје им прву снагу за живот у борби с другим, нижим снагама; увек су нове религије, и религпозне "револуције и реформе опорављале ум људски, давале му нове снаге, спремале га за нове полете, напоре и успехе. : Нагони п осећања, тежње п чежње, наде и слутње масе дају снагу, подстицај и упут вишим, племенитијим духовима, у њиховој радњи и у њихову мишљењу; на основу масе, на основу њених осећања, тежња и нада, диже се и развија виши, социјални и историјеки живот људски. Као што закони у друштву добивају снагу и "живот из обичаја, тако и закони, које виши, племенитији духови дају стварима и животу, само тако имају снаге, ако потичу из жеља п тежња масе, ако сисају своју снагу из осећања и нада масе,

ње жири и ви

и