Srpski književni glasnik
(x:
OS Ane
TIa KPATOBCEKE OBJACTM. 209
»Турчин да им дојде, коња да му шетат; » На скут да му седнат, каве да га служат Te
Свирка и песма свуда се чује и ретко је наћи кућу без шупељке, двојанака, дудука или гајда; али је ипак живот планинаца монотон и једнолик, док се код осталих, а нарочито оних из доњих села, примећују већи покрети и гипкост. Њихов живот је бујнији. И док су код планинаца лирични осећаји еведени на незнатну меру, овде су изражени у многим песмама, које су веома разноврене, често пуне чежње и милине. Јуначке или, како народ вели, старовремске се песме ређе чују, али су ипак по целој области подједнако распрострањене, п њих певају поглавито старији људи, међу којима има и чувених певача који знају за све старе цареве и јунаке, као што су цар Душан, краљ Вукашин, цар Лазар, затим Марко Краљевић, Милош Обилић, Реља Крилатица, војвода Раде од Кратова, Карађорђе, Милош Обреновић, Хајдук Вељко и други, у којима овдашњи народ гледа своје узоре.
Планинци су конзервативни, увек чувају своје обичаје, одело и старе навике; тешко се прилагођавају новом животу. Међутим, сасвим је обратно код Шопова, а нарочито у пределима Овчег Поља, где су од великог утицаја околни градови и економски центри ових крајева.
Уопште Пољци имају лоста наклоности за новине, које им долазе из околних градова., А у главном узев, сви су становници поменуте области побожни. Вера и побожност се изражава у домаћим, народним култовима, који на себи имају обележје прастаре, словенске. религије. Разне сујеверице, гатања и враџбине, — све је то скопчано са вером, у којој је мање хришћанскога елемента, али су тим више сви добри хришћани. Сви се пости врло строго држе, па и у највећим болестима нико се не сме омрсити, па чак ни мала деца се од овога не штеде. Сваки се човек редовно причешћује за време поста, а највећи је грех допустити да ко умре непричешћен! Свештеник се сматра као божји човек, коме се, из обзира према религији, чине највеће почасти, а владика је у
14