Srpski književni glasnik

УМЕТНИЧКИ ПРЕГЛЕД. (24

се, него ради уметничке динамике, фантазије и оног спиритуалног што је унио у њ.

Г. Томислав Кризман, наш први гравер, и не само први него и одлични, чија сигурног у цртежу не заостаје много за сигурношћу једнога Чешке, и који влада техником (изложио је осим цртежа из Босне, четири илу: стративна цртежа из новела Г Ливадића и један портре офорш); да је спремио који свој спиритуални пејзаж уљеним бојама био би потпуније и лепше заступљен, још лепше. Г. Кризман, до душе, узима каткада и сувише слободе у схватању, и недозвољену меру брзине, површности и аљкавости у израђивању својих предмета; његово национално осећање је незнатно или никакво, и расни карактер је у његовим стварима неизражен. У илустрацијама Г. Ливадићеве књиге он је показао много храбрости у својој симболици, и много вештине, и много укуса: али је показао премало оригиналости и сувише Климтовог и Фидусовог утицаја. Па ипак, то су ствари од вредности, веома интересантне, импресивне: тајна њиног успеха, то је јединство стила, једног стила, хомо“ геног, консеквентно проведеног стила. Има, истина, лажне наивности у том стилу, има неког рачуна на ефекат: ипак, па ипак, то је стил, и документује изврсног стилиста у Г. Кризману; болестан стил, до душе, који се не може препоручити за последовање, али стил који пада у очи, и који се, својом занимљивошћу и својом болешћу, свиђа. Своје лепе стилистичке вредности Г. Кризман није могао сакрити ни у својим осталим цртежима; осим тога, нарочито у тим осталим, од великога су ефекта ваздух, месечина, штимунг и тон Г. Кризманов. Његов офорш портре даме чини му част, и схватањем, и изражајем, и израдом у целини и у детаљима; та ствар је докуменат његовог талента, његовог-укуса, његове техничке вештине; она је, узгред буди речено, најбоља слика на нашој Изложби, и она се јако издвајала из гомиле осредњости у

којима се јадно губи већина осталих наших слика. (Свршиће се). ДИМИТРИЈЕ МИТРИНОВИЋ.