Srpski tehnički list — dodatak
Стр. 28 5 р „СРПСКИ ТЕХНИЧКИ ЛИСТ“ Год. ХГХ. склопити носач из делова, који се израђују или на Ширина носача МИ __ о = 20исм лицу места или даље од градилишта. Ово је корисно и | Зе р ! Р Дебљина горњег и доњег појаса . . . = 2,5 см. у томе, што су саставни делови носача мањих тежина, ратис нутих и затегн јан == лакши за транспорт и веза се врши брзо и сигурно | | ЗНАНА Бо см. на малим скелама за монтирање. Оптерећење: сопствена тежина == 180 кгрм= За мање мостовске распоне носачи се поребају корисни терет == 250 » један до гог. За веђе распоне колов : један до другог Р не коловоз се поставља Укупно = 430 кгрма према приликама горе или доле. Има доста извршених мостова са носачима по | За један дужни атар ви вана ел == 430 86 = == — | = кгр. 5
систему У1убим. Израђен је и један. вијадукт са 13 отвора и прорачуњен је за тешка кола и друмску железницу. Прорачунавање.
Коловозна плоча, попречни и подужни носачи код решеткастих мостова рачунају се као и напред. На против, рачунање главних носача, нарочито ако је решетка састављена из вертикалних штапова, наилази на веће тешкоће и зато је потребно тачно познавање теорије вишеструко статичких неодређених система. За сад се задовољавамо само са емпиричним обрасцима, докле пробна оптерећења не утврде постаљене рачунске претпоставке.
Мостовски носачи по систему У1а1и 101 авалитички се рачунају као и гвоздени решеткасти носачи. Теорија оваквих носача условљава, да се у свима чворним тачкама налазе зглобови без трења, што не одговара стварности. Многобројним пробним оптерећењима утврђено је, да стварна моћ ношења Визинтинових носача, одговара резултатима одређеним приближним рачунањем. Због тога би и било бескорисно споредна напрезања рачунати аналитички, када се она ом тачношћу и иначе добијају, а нарочито што су све армиране бетонске конструк-
са довољн и због тога, ције довољно круте.
Пробе оптерећења. показале су на једном мосту од 21 мет, распона, да је највеће еластичко прегибање изнело само 1,85шш, што чини од прилике 1/1200 део распона, у За све распоне треба унети у рачун сопствену тежину и коловозну конструкију као равномерно подељено оптерећење. Испитивање се врши по правилима простог паралелног носача аналитички или графијски, Први начин даје већу тачност а други је пре-
гледнији. На послетку нека нам је дато, да прорачунамо један нормални дијагонални носач профила 28 — (сл.
132 и 133) и то за равномерно подељени корисни те-
рет од 250кгрм“. Носач има следеће мере.
Теоријска потпорна дужина. ј== 60 м. 8 висина (одстојање пој. средина) ћ == 25,5 См. Број поља . == 2 600 а - = 50 см.
Ширина поља. · · · 12
Укупни терет 6 =е .1= 86.6 == 516 кгр.
Код равномерно бодно подупртих носача на оба краја,
подељеног оптерећења и сломаксим. моменат лежи у средини носача и износи:
Мурах == с] — 516 600
8 8 == 38700 смкгр.
Онда је највеће напрезање на притисак у горњем одн. истезање у доњем појасу
38700
ИГЕ Мтах __ о 77 - „25,5
(ОЈ = = 1517 кгр.
Арматура горњег појаса састављена је из 2 округла гвожђа по 4 мм. пречника. Површина гвожђа #=2.0,125 см“ са п == 15 струком вредношћу додаће се укупном бетонском пресеку.
Дон = о 15 то 25 == 54 ем“
95 _ БИ —» 5 Пт кгрем“ Арматура доњег појаса има 2 округла гвожћа по 10 мм. Укупно истезање имаће само
гвожђе да прими на себе:
пречника.
= 2. 0,765 == 1,80 ем“
5 _Џ _ 1517 „_ 066 . 6 ер = 57 кгрем
Све су дијагонале затегнуте, које се лево пењу. Вертикална компонента једне такве дијагонале (р. ап ) одговара смичућој сили код носача са пуним дуваровима. Пошто су смичуће силе на ослонцу највеће, то ће у дијагонали [ бити највеће истезање:
п.а.
рт. зте == А 2 па 516 86. 0,5 А — = ари ва рараин = ~ 236 кгр. Пана ви 3 а неон 38 ов 45 У
Арматура ове дијагонале има 4 округла гвожђа по 4 мм. пречника. На исти се начин изналази и